StoryEditor

Čím sa v reštauráciách strápňujeme? Známi šéfkuchári prezradili najväčšie prešľapy Slovákov

28.04.2023, 11:54
  • Slušné správanie by malo byť súčasťou nášho života, opak je však často krutou pravdou.
  • Príkladom sú aj zážitky našich šéfkuchárov, ktorí správanie zákazníkov poznajú "z prvej ruky".
  • S redakciou HN sa podelili o chyby a prešľapy slovenských zákazníkov.
  • O ktoré ide, si prečítajte v nasledujúcom článku.

Vojto Artz, prezident Slovenského zväzu kuchárov a cukrárov, šéfkuchár spoločnosti Metro Cash & Carry Slovakia

image

Vojto Artz, šéfkuchár, prezident Slovenského zväzu kuchárov a cukrárov, šéfkuchár spoločnosti Metro Cash & Carry Slovakia. FOTO: Archív Vojta Artza

  • Zdvorilosť voči obsluhe

Pri príchode do podniku sa pozdravte, to je prvá vec, ktorú radí známy slovenský šéfkuchár Vojto Artz. Ďalej pripomína, že „nezdvorilý zákazník obsluhu len zbytočne preháňa a rieši si na nej svoje komplexy a často si vylieva zlosť z dlhého čakania na jedlo na obsluhe“.

Medzi veci, ktorým by sa ľudia pri návšteve reštaurácie mali vyhnúť, patrí podľa neho aj to, že niektorí prichádzajú do podniku aj s "rozbesnenými“ deťmi a očakávajú, že na ne obsluha dá pozor. 

Vojto Artz

Pracuje ako šéfkuchár spoločnosti Metro Cash & Carry Slovakia a ako šéfkuchár pracoval vo vôbec prvej ázijskej reštaurácii na Slovensku. Takisto je verejnosti známy z televíznych relácií TV Markíza Chuťovky, Tulinárium, Teleráno a Masterchef ako aj vďaka svojim knihám o varení.

Je držiteľom rôznych prestížnych gastronomických ocenení, tiež Rádu Prezidenta SZKC a Rádu Sv. Vavrinca. V novembri 2017 bol zvolený za prezidenta Slovenského zväzu kuchárov a cukrárov a v roku 2018 mu bolo udelené ocenenie Gurmán Award za celoživotné dielo a prínos pre slovenskú gastronómiu.

  • Slušné správanie pri objednávaní jedla

Za chyby pri objednávaní, s ktorými sa počas svojej praxe stretol, považuje, keď si zákazník sadne za špinavý či ešte neuprataný stôl. „Ak nie je stôl ešte uprataný po predchádzajúcich zákazníkoch, znamená to, že obsluha ešte nie je pripravená vás prijať. Potrebuje stôl ešte upratať,“ objasňuje.

Takisto podľa neho nie je vhodné, ak zákazník príde do podniku pred záverečnou, ale napriek tomu očakáva kompletný servis či niekoľkokrát zmení miesto, lúska a pokrikuje na obsluhu (čo už spomínal aj šéfkuchár Michal Kordoš vyššie).

A na čo si dať ešte pri objednávaní pozor? „Ako zákazník nerobte zmeny v objednávke, pokiaľ to nie je nevyhnutné a neobjednávajte si niečo, čo nie je v ponuke. A objednávku si poriadne premyslite,“ radí šéfkuchár.

  • Sťažovať sa adresne

„Čašníčky i čašníci by sa mali snažiť vyhovieť každému zákazníkovi, avšak počas obsluhovania sú stále na nohách a musia si všímať oveľa viac ako len to, či každý dostal, čo si objednal. Ak teda čakáte pridlho na jedlo, skúste si radšej zavolať manažéra alebo prevádzkara reštaurácie a sťažujte sa jemu. Šéf bude riešiť problém do budúcnosti ochotnejšie, ako keby mu problém či sťažnosť sprostredkoval zamestnanec,“ upozorňuje. 

  • Postup pri špecialitách 

Ak vám niečo na jedle prekáža, radšej si ho neobjednávajte. Niektoré "špeciálne" objednávky nie je totiž podľa Vojta Artza vždy ľahké vybaviť. „Šéfkuchár vám je síce k dispozícii, ale nie je povinný robiť každému jednému zákazníkovi nejaké špeciálne jedlo, nemusí mať vždy toľko času alebo tie pravé ingrediencie,“ pripomína.

Rady a usmernenia od Mila Pabiša nájdete na poslednej strane.

01 - Modified: 2022-08-16 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Šéfkuchár Nomy pre Prečo nie?!: Najťažšie je stále hľadať inšpiráciu a mať otvorenú myseľ 02 - Modified: 2022-07-23 06:50:45 - Feat.: 0 - Title: Cola za 13 eur, burger za 30 a lehátko za 500. Ibiza šokuje turistov extrémnymi cenami 03 - Modified: 2022-07-09 07:00:00 - Feat.: 0 - Title: Známi šéfkuchári radia, ako si v kuchyni poradiť s infláciou: S týmito zaručenými tipmi ušetríte najviac 04 - Modified: 2022-06-12 15:35:03 - Feat.: 1 - Title: Šéfkuchár Záhumenský: Na Slovensku máme reštaurácie, ktoré si zaslúžia Michelinovu hviezdu. V Taliansku som sa najlepšie najedol v bistre
01 - Modified: 2024-05-15 08:04:20 - Feat.: - Title: Slovenská ekonomika vstúpila do úvodu roka silným rastom, ťahala ju spotreba domácností aj verejnej správy 02 - Modified: 2024-05-15 08:10:00 - Feat.: - Title: Ľadová diera podnecovala fantáziu a vyvolávala obavy. Ako mladý inžinier objavil jednu z najkrajších jaskýň 03 - Modified: 2024-05-14 12:00:00 - Feat.: - Title: Polárna žiara nad Slovenskom ešte nepovedala posledné slovo. Prečo cez fotoaparát vyzerá inak a čo znamenajú jej rôzne farby? 04 - Modified: 2024-05-14 12:45:16 - Feat.: - Title: Slováci zdolali top favorita. Kvalitou to bol duel NHL, dokázali sme sa vyrovnať s dôrazom Američanov 05 - Modified: 2024-05-13 12:45:14 - Feat.: - Title: Zákazníci takmer nikdy nedostanú to, čo si objednali. Reštaurácia chybných objednávok je hitom
menuLevel = 2, menuRoute = style/gastro, menuAlias = gastro, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
15. máj 2024 12:59