Martin Novotný, Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska. FOTO: AHRS 
StoryEditor

Výzvy a cesty k úspechu

03.04.2024, 09:17
  • Exekutívne je Martin Novotný na čele Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska vo funkcii Generálneho manažéra a naďalej aj ako člen Prezídia Asociácie.
  • Napriek tomu, že 80 percent slovenského trhu tvoria rodinné podniky, definícia rodinnej firmy doposiaľ nebola presne a jednotne vymedzená.
  • Nedostatok pracovnej sily je dlhodobo najpálčivejším problémom nielen nášho sektora.
  • Jednoduché riešenie tu neexistuje.

 

Čo sa zmenilo v Asociácii hotelov a reštaurácií Slovenska od 1. februára 2024 ?

Exekutívne som na čele Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska vo funkcii Generálneho manažéra a naďalej aj ako člen Prezídia Asociácie. V súlade so stanovami zastupuje asociáciu viceprezident Patrik Bočkay vo funkcii štatutárneho zástupcu. Kolegyňa Michaela Čilík Lapšanská nastúpila na materskú dovolenku a všetci jej želáme veľa zdravia, lásky a nadšenia pre túto nádhernú domácu pracovnú úlohu.

Naše rady posilnila Simona Fintová v pozícii office manažérky a spolu s Adelou Provazníkovou ako projektovou manažérkou, zabezpečujú servis jednak členom, tak aj realizovaným projektom.

Čo môžeme očakávať okrem organizačných zmien ?

V prvom rade kontinuitu v kľúčových projektoch a aktivitách. Veď aká by to bola stratégia, ak by sa menila s každým novým rokom. Tu by som rád citoval schválenú víziu asociácie a teda, že Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska je silná profesijná organizácia zapojená do medzinárodnej spolupráce.

Je nositeľom trendov rozvoja branže. Svojimi aktivitami prispieva k rastu odbornosti manažmentu, čím ovplyvňuje rast konkurencieschopnosti slovenského cestovného ruchu a formuje spoločenské uznanie všetkých profesií v hoteloch a v pohostinských zariadeniach. Podporuje rast kvality poskytovaných služieb v hotelierstve a v pohostinských službách a taktiež zvyšovanie efektívnosti podnikateľských subjektov Slovenska.

image

V gastre a hotelierstve chýba viac ako 20-tisíc kvalifikovaných zamestnancov

Ako si má člen predstaviť zastupovanie silnou profesijnou organizáciou ?

Pre presadzovanie záujmov Asociácie je nevyhnutné aktívne pôsobiť v mienkotvorných subjektoch združujúcich podnikateľov a branžu: Zväz cestovného ruchu, Republiková únia zamestnávateľov, inštitúcií zabezpečujúcich propagáciu Slovenska doma a v zahraničí, Slovakia Travel a samozrejme aktuálne najmä v spolupráci s novovzniknutým ministerstvom cestovného ruchu a športu.

Na Republikovej únii zamestnávateľov už máme za sebou prvé zasadnutie Sektorovej rady pre obchod, marketing, gastro a cestovný ruch, kde ako predseda koordinujem revíziu národnej sústavy povolaní a národnej sústavy klasifikácií. Evidujeme chýbajúce definície základných, ako aj novovznikajúcich povolaní a pracujeme na ich doplnení. Toto je podstatné pre akékoľvek ďalšie aktivity smerujúce k doplneniu chýbajúcich pracovných síl.

Určite chceme naďalej posilňovať postavenie Asociácie ako vedúcej profesijnej organizácie zastrešujúcej podnikateľské subjekty v ubytovacích a pohostinských službách. Strategickým cieľom je pokračovať v rozširovaní členskej základne v radov ubytovacích zariadení a najmä z oblasti gastro prevádzok. Počas pandémie sa zviditeľnilo viacero iniciatív zastupujúcich malé gastro prevádzky z rôznych regiónov Slovenska, nie všetky rovnako intenzívne fungujú aj v dnešnej dobe. Asociácia je organizácia, ktorá vie zodpovedne zastúpiť aj záujmy malých gastro prevádzok.

Takže má Asociácia zmysel aj pre malé podniky ?

Určite áno. Napriek tomu, že 80 percent slovenského trhu tvoria rodinné podniky, definícia rodinnej firmy doposiaľ nebola presne a jednotne vymedzená. Od 1. júla 2023 je účinná časť novely zákona číslo 112/2018 o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch týkajúca sa rodinných firiem.

Okrem zavedenia definície rodinného podniku či inštitútu rodinnej rady taktiež prináša možnosť získať osobitný status: evidovaný alebo registrovaný rodinný podnik. Je to len legislatívny začiatok, aj to nie úplne najšťastnejší, ale definíciou sa veľa začína. Podľa údajov našej zastrešujúcej organizácie Hotrec sa naše Horeca odvetvie vyznačuje vysokou mierou podnikania, pričom až 99 percent podnikov sa klasifikuje ako malý alebo stredný podnik.

Pripravované finančné výzvy na obnovu a rozvoj by určite mali v našom sektore toto vziať do úvahy. Veď koniec koncov najstarším rodinným podnikom je práve hotel otvorený od roku 718 a po 46 generácií spravovaný rodinnou firmou. Jeho názov je Hoshi Ryokan a podľa Guinessovej knihy rekordov súčasne aj najstarší hotel na svete.

V asociácii sa denne venujeme monitoringu a pripomienkovaniu pripravovaných legislatívnych úprav v procese medzirezortného pripomienkového konania, ktoré môžu mať dopad na podnikanie v našom sektore. O zmenách následne informujeme na webovej stránke. Ak sme pri našom webe, ten už prešiel výrazným redizajnom aj obsahovou reštrukturalizáciou a verím že už čoskoro bude dostupný aj všetkým členom. V tomto roku by sme radi spustili aj digitálnu členskú kartu a možno nie iba počas konferencií aj mobilnú aplikáciu.

Keď sme pri zákonných úpravách, kedy môžeme očakávať novú vyhlášku, ktorá bude definovať klasifikačné znaky pre ubytovacie zariadenia pri zaraďovaní do kategórií ?

Faktom ostáva, že pôvodná vyhláška ministerstva hospodárstva 277/2008 z júna 2008 stratila platnosť v roku 2021. Prílohy tejto vyhlášky určovali povinné vybavenie a zabezpečenie služieb pre ubytovacie zariadenia, pričom mnohé z nich zachádzali do zbytočných detailov a nevychádzali z reálnych potrieb, či očakávaní hostí, ale slúžili skôr ako nástroj kontroly.

Ak by sa aj dosiahla aktualizácia tejto 13 rokov starej vyhlášky z dielne ministerstva hospodárstva, nezmenil by sa držiteľ pre sektor takej významnej agendy, nezmenila by sa najvyššia autorita na definíciu vybavenia a služby, nezmenil by sa ani požadovaný časový cyklus na aktualizáciu a tak sa Asociácia rozhodla ísť ťažšou, ale systémovo čistou cestou.

Dnes už existuje ministerstvo, z ktorého dielne by nová právna úprava založená na medzinárodnom štandarde Hotelstars Union mala vychádzať. Najvyššou autoritou by mala byť Asociácia a ostáva už len zakotviť pravidelný časový rámec na jej aktualizáciu. Cestovný ruch je globálnym odvetvím a zahraničný návštevník vie rýchlo porovnávať a vyhodnocovať úroveň ponúkaných služieb. Našou úlohou je flexibilne na tieto požiadavky reagovať, edukovať a posúvať hranice kvality, aby sme boli konkurencieschopný.

image

Slovenské podniky v digitalizácii zaostávajú. Aký prístup by mala zaujať budúca vláda?

Vie aktuálne Slovensko uspieť v celosvetovej konkurencii ?

Čísla ročných štatistík nám ukazujú, že oproti roku 2019 nám v ročnej návštevnosti chýba 400-tisíc zahraničných návštevníkov. Zviditeľňovania Slovenska na mape Európy nie je teda stále dosť. Ak sa chceme niekedy v blízkej budúcnosti priblížiť európskemu 10 percent podielu cestovného ruchu na tvorbe hrubého domáceho produktu, tak zviditeľňovania nie je aktuálne nikdy dosť.

Kľúčové pri budovaní povedomia o cieľovej krajine je správne nastavenie strategického budovania značky krajiny. Profesionálne nástroje, metrika aj príklady dobrej praxe sú k dispozícii. Verím, že cestovný ruch sa stane esenciálnou súčasťou brandingu krajiny. Budú definované kľúčové nástroje potrebné na budovanie povedomia v zahraničí. Okrem tradičného leisure segmentu bude potrebné ďalej postupovať v podpore Mice segmentu.

Jednak cez aktuálne zmapovanie dynamicky sa rozvíjajúceho Mice dostupného zázemia, ako aj možnej potreby Národného kongresového centra. V nadväznosti na kongresové vybavenie bude určite potrebné koordinovať aj rozvoj dostupných leteckých liniek na jednotlivých našich medzinárodných letiskách. Z našich národných unikátov si voda, ako jedinečná komodita, vyžaduje určite viac pozornosti.

Či už v podobe kúpeľníctva, wellness procedúr a služieb, alebo aj v podobe lokálne využívaného zdroja pitnej vody bez použitia plastov a bez distribučného reťazca. Ak hovoríme o konkurencieschopnosti, určite je potrebné zdôrazniť správne nastavenú výšku dane z pridanej hodnoty na ubytovacie a stravovacie služby v porovnaní s okolitými krajinami. Sadzba dane z pridanej hodnoty 10 percent je určite najsilnejším akcelerátorom hospodárskeho rastu v našom sektore, ak hovoríme o fungovaní bez pandemických obmedzení.

Čo aktuálne trápi sektor najviac ?

Nedostatok pracovnej sily je dlhodobo najpálčivejším problémom nielen nášho sektora. Jednoduché riešenie tu neexistuje. Účasť na praktickej výučbe v Systéme duálneho vzdelávania je jednou z možností, ako vychovať vhodného absolventa a následne ho zamestnať.

Dlhodobé budovanie firemnej kultúry postavenej na zdravých a korektných pracovných vzťahoch spolu s využitím adekvátnych nástrojov komunikácie na sociálnych sieťach vedia pomôcť pri hľadaní vhodného zamestnanca. Posledné údaje z Európy ukazujú, že 74 percent malých a stredných podnikov v Horeca je pre nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily nútených na vrchole turistickej sezóny obmedzovať svoj prevádzkový čas.

Agentúry dočasného zamestnávania môžu čiastočne vypomôcť, ale iba v limitovaných službách a regiónoch. Možnosť zamestnať štátneho príslušníka takzvaných tretích krajín je stále alternatíva, ktorá môže pomôcť doplniť pretrvávajúce výpadky pracovnej sily v rámci Európskej únie. Preto aktívne pracujeme na zjednodušení metodiky definujúcej nedostatkové pracovné pozície v jednotlivých krajoch, ako aj na zjednodušení samotného procesu zamestnania takéhoto štátneho príslušníka.

Pri takýchto zamestnancoch je poskytnutie zamestnaneckého ubytovania, či možnosť trvalého zamestnaneckého bývania veľkou výhodou. Je potrebné zdôrazniť, že mnohokrát sa hľadanie vhodného kvalifikovaného zamestnanca zúži iba na hľadanie motivovaného zamestnanca s ochotou pre prácu v Horeca.

Radi by sme aj v tomto roku pokračovali vo vzdelávacom programe pre chyžné a recepčné a tak pomohli členom pri získaní potrebných vedomostí a zručností na uvedených pozíciách. Nástrojom, ktorý by všetkým pomohol pri motivácii zamestnancov v tzv. nerovnomerne rozvrhnutom pracovnom čase by bolo daňovo odvodové zníženie záťaže na príplatky za prácu v sobotu, nedeľu, štátny sviatok, či v noci. V našom sektore sú jednoducho pracovné pozície, ktorých výkon práce spadá do príplatkových dní a hodín z povahy vykonávanej služby klientovi, nie je zo zadania zamestnávateľa.

image

Cestovný ruch a gastro zachraňujú brigádnici, zákon o sezónnom zamestnávaní ešte nepomôže

Kto je Martin Novotný

V Asociácii hotelov a reštaurácií Slovenska pôsobí v pozícii Člena predstavenstva už takmer tri roky, 1. februára 2024 bol zvolený za generálneho manažéra Asociácie. Absolvent Univerzity Komenského v Bratislave je odborníkom v oblasti managementu a personalistiky v Horeca. Rodák z Humenného dlhoročne pôsobil v Bratislave, neskôr v Žiline, až mu učarovali Vysoké Tatry, kde už pätnásť rokov žije a podniká. Viac ako trinásť rokov riadil rodinný hotel s kapacitou takmer 260 lôžok v Tatranskej Lomnici.

Založil a takmer sedem rokov prevádzkuje firemnú reštauráciu s kapacitou 170 miest v Žiline. Jeho srdcovou záležitosťou sú historické apartmány vo Vysokých Tatrách. Viac ako sedem rokov pôsobil v pozícii predsedu predstavenstva Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry a tiež ako člen predstavenstva Oblastnej organizácie cestového ruchu Región Vysoké Tatry. Dodnes pôsobí na pozícii podpredsedu predstavenstva Združenia cestovného ruchu.

Osobne inicioval viaceré prelomové zlepšenia v oblasti cestovného ruchu vo Vysokých Tatrách, na základe jeho iniciatívy bol v meste Vysoké Tatry zahrnutý benefit poistenia na hory do miestnej dane, vznikla elektronická Tatry card a ďalšie. Sú mu blízke i environmentálne témy a udržateľnosť v odvetví. Je hlavným inštruktorom Duálneho vzdelávania, podporovateľom hotelových škôl, a tiež neúnavným propagátorom Duálneho vzdelávania v sektore Horeca na Slovensku.

Martin Novotný je nielen úspešným podnikateľom v oblasti gastronómie a hotelierstva, je vizionárom, ktorý neustále hľadá nové možnosti a spôsoby, ako priniesť inovácie a kvalitu do odvetvia Horeca. Jeho príbeh je príbehom odhodlania a nadšenia. Jeho krédom je slušnosť, spolupráca a spájanie v prospech celého sektora na Slovensku.

 

 

 

 

01 - Modified: 2024-04-02 14:12:00 - Feat.: 1 - Title: Vzniká nová gastrozóna Bratislavy? Do novej top štvrte sa sťahujú známe reštaurácie 02 - Modified: 2024-04-13 06:05:15 - Feat.: 0 - Title: Lákavé vône a chute Dubaja 03 - Modified: 2024-03-12 17:30:00 - Feat.: 1 - Title: Manažér lyžiarskeho strediska pre HN: Museli sme zavrieť cez prázdniny. Nič také sa nestalo za 34 rokov
01 - Modified: 2024-10-02 15:30:00 - Feat.: - Title: Heslo vládnej konsolidácie: My nediskutujeme, my vám oznamujeme! 02 - Modified: 2024-09-26 08:32:42 - Feat.: - Title: ROZHOVOR Espresso za jedno euro, polievka za 3,50. Bistro v Sade Janka Kráľa zafixovalo ceny, uchváti ťa aj priestor 03 - Modified: 2024-09-24 11:19:21 - Feat.: - Title: Prvý Slovák, ktorý získal michelinskú hviezdu: Bratislava je drahšia ako Viedeň, je to pre mňa fenomén 04 - Modified: 2024-09-20 21:27:36 - Feat.: - Title: Bývalý majiteľ luxusného hotela a obchodu v Paríži údajne sexuálne zneužil desiatky žien 05 - Modified: 2024-09-20 09:06:08 - Feat.: - Title: Príbehy slávnych jedál: Priniesol pirohy do Európy z Číny Marco Polo? Symbol poľsko-americkej kultúry spôsobil v USA v obchodoch ošiaľ
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
04. október 2024 12:57