Asociácia public relations Slovenskej republiky (APRSR) včera večer slávnostne vyhlásila víťazov jubilejného 15. ročníka najprestížnejšej celonárodnej komunikačnej súťaže PROKOP. Tá každoročne oceňuje najlepšie PR projekty, agentúry, klientov a osobnosti na Slovensku. V 17 kategóriách udelila celkovo 57 cenných kovov a 47 shortlistov. Najúspešnejšou agentúrou sa stala SKPR STRATEGIES, najoceňovanejším klientom Slovenská sporiteľňa. Titul PR osobnosť získala Andrea Ungvölgyi z Orange.
CSR je najsilnejšou kategóriou
V jubilejnom ročníku PROKOP-a súťažilo celkovo 173 prác od 49 prihlasovateľov. Dvadsaťdva členná odborná porota, posilnená o štvoricu externých odborníkov z kreatívneho priemyslu, vrátane dvoch zástupcov platformy Komunikační experti, udelila celkovo 104 shortlistov. Najviac shortlistov získali kategórie CSR (13), Experience PR (9), a zhodne po 8 B2C, Internal Communication & Employer Branding a Traditional media PR. V rámci viackolového hodnotenia napokon 57 prác od 43 zadávateľov premenilo shortlist na ocenenia.
Porota udelila aj dve špeciálne ocenenia. Cenu za unikátny PR počin roka získala platforma Otvorená kultúra. Táto občianska iniciatíva vznikla vo februári 2024 ako reakcia na kroky Ministerstva kultúry SR. Iniciatíva prepája aktérov z rôznych oblastí kultúry a kreatívneho priemyslu – od audiovízie, ochrany kultúrneho dedičstva, vizuálneho umenia, tanca, hudby, divadla, literatúry, architektúry, dizajnu až po folklór s cieľom obrany nezávislosti kultúry a umenia. Cena za etiku v komunikácii putuje tímu Transparency International Slovensko, ktorý dlhodobo vytvára a presadzuje štandardy podporujúce etiku v komunikácii.
Agentúra roka: SKPR STRATEGIES
Najúspešnejšou agentúrou roka je SKPR STRATEGIES, ktorá získala naprieč doménovými aj špeciálnymi kategóriami najviac ocenení a shortlistov. Agentúra získala okrem iných aj štyri prvé miesta v kategóriách Krízová komunikácia za kampaň (Ne)konečný príbeh 2% na podporu zachovania mechanizmu daňovej asignácie, Regional Relations za projekt Kontaminovať nie je veda, veda je kontamináciu odstrániť pre skupinu ZSE, Content in PR pre Slovenskú bankovú asociáciu a v kategórii Data in PR za kampaň pre Kiwi.com. Agentúrou s druhým najvyšším počtom bodov sa stal minuloročný víťaz - 1st CLASS AGENCY a na tretej priečke skončila agentúra Casual.
Najúspešnejší klient: Slovenská sporiteľňa
Kampane Slovenskej sporiteľne zaujali porotu nielen kreativitou a precíznym spracovaním, ale najmä spoločenským presahom. Najoceňovanejšia kampaň Môj Everest spojil silný osobný príbeh s inšpiratívnym posolstvom o vytrvalosti a prekonávaní prekážok. Sporiteľňa tak opätovne potvrdila, že aj finančná inštitúcia môže komunikovať autenticky a ľudsky. Zaujala aj kampaň Budúcnosť je kľúčová, ktorá pripomenula aktuálnosť odkazu roka 1989. Druhým najúspešnejším klientom podľa počtu získaných shortlistov a ocenení sa stal Slovak Telekom a tretiu priečku obsadil Lidl.
Pozrite si kompletné výsledky aktuálneho ročníka.
Doménové kategórie
A. Corporate Communications
1. miesto: Môj Everest | v spolupráci s Zaraguza, Wavemaker, Divino, Crossline | Slovenská sporiteľňa
2. miesto: Datart je NAY | SKPR STRATEGIES, | NAY,a.s.
3. miesto: Influendcérky | MADE BY VACULIK v spolupráci s PR agentúra: pragmatig | Orange
B. Business to Business PR (B2B)
1. miesto: Nahradia murárov roboty? | Key Communications | wienerberger
2. miesto: Športová a eventová logistika | 1st CLASS AGENCY | DB Schenker
3. miesto: SuperbOffice – Kancelária tam, kde ju práve potrebujete | Wiktor Leo Burnett v spolupráci s Wiktor Leo Burnett; Socialists; Public Interest; PHD | Škoda Auto Slovensko
C. Business to Consumer PR (B2C)
1. miesto: Mysli ako rys | Green Talk, | WildMedia,
2. miesto: Nebezpečné zviera nemusí mať veľkosť medveďa | Grape PR | Pfizer Slovensko
3. miesto: Chute Slovenska – viac než len privátna značka | AMI COMMUNICATIONS SLOVAKIA v spolupráci s AMI COMMUNICATIONS SLOVAKIA | BILLA
D. Corporate Social Responsibility
1. miesto: Bezpečnosť seniorov v digitálnom svete – Ochrana pred telefonickými a online podvodmi | casual | Slovak Telekom
2. miesto: Hrdo nos NOS | RELATIONS CONSULITIN v spolupráci s SKPR STRATEGIES | Lidl Slovenská republika
2. miesto: Tancuj, tancuj, neseď v kúte – Keď tanec spája svety, ktoré sa bežne nestretnú | casual | Nadácia Adeli
3. miesto: Budúcnosť je kľúčová | DIVINO v spolupráci s Ateliér Pútnici, Wavemaker Slovakia | Slovenská sporiteľňa
3. miesto: TESCO: Menštruačná chudoba 2024 | PR agentúra LIKE (ACONN,) v spolupráci s PR agentúra LIKE, Istropolitana OGILVY | TESCO STORES SR
E. Internal Communication/Employer branding
1. miesto: ODMENY, PRÍPLATKY, BENEFITY - viete, aká je ich hodnota? | SLOVNAFT, a.s. | SLOVNAFT, a.s.
2. miesto: KAŽDÝ MÔŽE BYŤ HRDINA - kampaň BOZP v JLR Slovakia | event2all | JLR Slovakia
3. miesto: Compliance tréning ako zážitok? Vo virtuálnej realite sa to dá. | Seesame | Johnson&Johnson
F. Krízová komunikácia
1. miesto: (Ne)konečný príbeh 2% | SKPR STRATEGIES, | ASFIN
2. miesto: Ako sa Šurančania na fabriku netešili a potom zasa tešili | neuropea, | GIB
G. Politická komunikácia, Public Affairs, verejné politiky
1. miesto: Európske Slovensko | Seesame | Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku
2. miesto: Zažiari na Slovensku Michelinská hviezda? | Dynamic Relations 2000 | Kaštieľ Pálffy (ZAR)
3. miesto: ZÁLOHOVANIE – Z novinky v triedení odpadu bežný zvyk 90 % populácie | Neopublic | Správa zálohového systému
H. Regional Relations
1. miesto: Kontaminovať nie je veda, veda je kontamináciu odstrániť | SKPR STRATEGIES, | Východoslovenská energetika a.s. (VSE)
2. miesto: Začarovaná štvrť | Wiktor Leo Burnett v spolupráci s Diorama a DataConcept | Corwin
3. miesto: Svetlo pre budúcnosť - Oživenie hotela Kyjev | AMI COMMUNICATIONS SLOVAKIA v spolupráci s AMI COMMUNICATIONS SLOVAKIA | SK Centre
A. Traditional media PR
1. miesto: Nebezpečné zviera nemusí mať veľkosť medveďa | Grape PR | Pfizer Slovensko
2. miesto: SPARTAN RACE – Bolesť je dočasná, víťazstvo večné | Neopublic | Spartan Race Slovensko
3. miesto: Mokrade | 1st CLASS AGENCY | Kofola ČeskoSlovensko
3. miesto: Tancuj, tancuj, neseď v kúte – Keď tanec spája svety, ktoré sa bežne nestretnú | casual | Nadácia Adeli
B. Digital PR
1. miesto: Influendcérky | MADE BY VACULIK v spolupráci s PR agentúra: pragmatig | Orange
2. miesto: Bucket List Blue Grandma | Kreatívna Dvojica | Allianz
3. miesto: Ako sme vybudovali HEVInfluencera | PS:Digital | Daniel Hevier
C. Experience PR
1. miesto: Bezpečnosť seniorov v digitálnom svete – Ochrana pred telefonickými a online podvodmi | casual | Slovak Telekom
2. miesto: Revolúcia spánku s IKEA: Od pyžamovej párty po spánkové rituály | Seesame | IKEA
3. miesto: Modelium | HSF System SK, | HSF System SK,
3. miesto: Palma Live | Wiktor Leo Burnett v spolupráci s E-Motion | Corwin
D. Nonprofit PR
1. miesto: Zober zdravie do vlastných rúk – edukácia o samovyšetrení prsníkov | Občianske združenie Amazonky | Občianske združenie Amazonky v spolupráci so Slovenskou Ľudovou Majolikou OZ
2. miesto: BEZ | 1st CLASS AGENCY v spolupráci s 2CREATE & DEPAUL | Depaul Slovensko
3. miesto: Bez vláskov, ale s láskou | WORDIN | OZ Bez vláskov, ale s láskou
E. Content in PR
1. miesto: BANKING – najsilnejší hlas bankového sektora | SKPR STRATEGIES, | Slovenská banková asociácia SBA
2. miesto: Začarovaná štvrť | Wiktor Leo Burnett v spolupráci s Diorama a DataConcept | Corwin
3. miesto: Z lásky k Slovensku | 1st CLASS AGENCY | Kaufland Slovenská republika
3. miesto: Košice Airport Magazine | LEMUR | Letisko Košice
3. miesto: Radosť z jazdy po @Okreskách | BMW Slovenská republika v spolupráci s Miracle | BMW Slovenská republika
F. Creativity in PR
1. miesto: Fun rádio - prvé rádio aj pre Nepočujúcich | RADIO GROUP | Fun rádio | RADIO GROUP a.s.
2. miesto: SuperbOffice – Kancelária tam, kde ju práve potrebujete | Wiktor Leo Burnett v spolupráci s Wiktor Leo Burnett, Socialists, Public Interest, PHD. | Škoda Auto Slovensko
3. miesto: Tajomstvo reštaurácie Everysixth | RELATIONS CONSULTING v spolupráci s SKPR STRATEGIES, Lidl Slovenská republika
3. miesto: Tichá hodinka | 1st CLASS AGENCY v spolupráci s THIS IS LOCCO | Kaufland Slovenská republika
G. Data in PR
1. miesto: Kiwi hacklo slovenských cestovateľov | SKPR STRATEGIES, | Kiwi.com
2. miesto: Index finančného stresu | 1st CLASS AGENCY | PARTNERS
3. miesto: Ženské euro | 365.bank, a. s. v spolupráci s Elite Monday Lovers | 365.bank
H. Integrated campaign
1. miesto: Môj Everest | v spolupráci s Zaraguza, Wavemaker, Divino, Crossline | Slovenská sporiteľňa
2. miesto: SWIPE - svet podľa teba | casual v spolupráci s MUW Saatchi & Saatchi, Wavemaker | Slovak Telekom
3. miesto: Lidl: 20 rokov plníme vaše sny | SKPR STRATEGIES, v spolupráci s LEOPARD PRODUCTION | Lidl Slovenská republika
I. Small budget
1. miesto: Malý rozpočet, veľký príbeh: Cestári v centre pozornosti. | Banskobystrická regionálna správa ciest, a.s. | Banskobystrická regionálna správa ciest, a.s.
2. miesto: MEDIXBANK na mediálnej mape Slovenska | Dynamic Relations 2000 | MEDIREX GROUP ACADEMY, n.o.
3. miesto: Chronický stres | 1st CLASS AGENCY | Medante
PR osobnosť roka: Andrea Ungvölgyi
Titul PR osobnosť roka udelila porota Andrei Ungvölgyi, CSR Leader spoločnosti Orange a správkyňa Nadácie Orange, za dlhoročný prínos v oblasti reputačného manažmentu, efektívnej komunikácie CSR tém a dlhodobú podporu neziskového sektora. Porota vyzdvihla okrem vysokej osobnej integrity aj jej prínos k spoločensky zodpovednej komunikácii na Slovensku. Pod jej vedením sa nadácia angažuje v podpore lokálnych komunít, digitálnych zručností, témy bezpečného požívania internetu a projektov so sociálnym dopadom.
Mimoriadne ocenenia: témy, ktoré hýbu spoločnosťou
Porota zároveň udelila aj tri Mimoriadne ceny. Získali ju agentúra AMI COMMUNICATIONS SLOVAKIA za svoju influencerskú kampaň pre L’Oréal, kde slovenský tím koordinuje prácu vo viacerých krajinách. Ďalšia mimoriadna cena putuje do agentúry Neopublic za prácu pre klienta Procter & Gamble, ktorý spojil slovenské a české médiá a efektívne prispôsobila tému mladej cieľovej skupine. Mimoriadnu cenu získala tiež prezidentská kampaň Ivana Korčoka.
Čo ukázal PROKOP 2024?
Kampane, ktoré bodovali, v súlade s globálnymi trendmi potvrdili, že PR dnes nie je len o schopnosti efektívne komunikovať s médiami, či ovládaní sociálnych sietí. „Najúspešnejšie boli kampane, ktoré preukázateľne podporujú stratégiu klienta, posilňujú jeho reputáciu, adresujú širšie celospoločenské otázky a nechýba im odvaha a kreativita. V neposlednom rade tieto projekty vynikli merateľným dopadom,“ dodáva predsedníčka poroty Katarína Remiaš Managing Partner 1st CLASS AGENCY,.
Gratulujeme všetkým oceneným a už teraz sa tešíme na tohtoročné kampane.
CENA ZA ETIKU V KOMUNIKÁCII
- Transparency International Slovensko: Za vytváranie a presadzovanie etických štandardov
CENA ZA UNIKÁTNY PR POČIN ROKA
- Platforma Otvorená Kultúra! Za vytrvalé presadzovanie slobody, odbornosti a solidarity v kultúre