StoryEditor

Seat má štýlový kombík pre rodinu. Ponúka skvelý pomer ceny a protihodnoty

23.12.2019, 10:53
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Môže byť športovo ladené kombi natoľko univerzálnym autom, že dokáže plnohodnotne zastúpiť aj úlohu pohodlného rodinného dostavníka?

Aj keď sa životný cyklus aktuálnej generácie Seatu Leon blíži ku koncu, stále má čo ponúknuť. Aj po siedmich rokoch vyzerá aktuálne, jazdí jedna báseň a ak k nemu importér pridá aj zaujímavú výbavu, myslíme si, že stále stojí za pozornosť. Jasné, má svoj vek, lenže má to aj výhody.

Verte, že za všetku tú „bižutériu“ navešanú na testovacom aute by ste kedysi platili ťažké peniaze. A dnes? Dnes ju dostanete v rámci zvýhodnenej edície Black Limited. Takže máte dve možnosti. Buď poletíte do predajne po niečo najnovšie, alebo do hry zapojíte rozum a necháte sa ukecať na „výbehové“ španielske kombi. Bude to chyba?

Tak trochu „limitka“

Seat chce stále predávať, prichádza preto s vyšperkovanou edíciou Black Limited vychádzajúcou zo športovo ladenej verzie FR. V rámci nej dostanete športové sedadlá potiahnuté čiernou Alcantarou, temne čierny interiér aj strop kabíny, čierne kryty vonkajších spätných zrkadiel, 18-palcové zliatinové disky Performance 30/1 (testovaný Seat bol obutý do letných pneumatík Bridgestone Potenza S001 225/40 R 18), multimediálny systém s osempalcovým dotykovým displejom, predné Full LED svetlomety (svietia omnoho lepšie, než pôvodné LED-ky, s ktorými prichádzal Leon pred pár rokmi na trh), zadné LED svetlá, adaptívny tempomat a Winter pack (vyhrievané predné sedadlá, aj trysky ostrekovačov čelného skla).

Seat sa nám síce názvom Black Limited podvedome snaží naznačiť, že ide o limitovanú edíciu, v skutočnosti však počet takto upravených áut nie je ničím limitovaný a prispôsobí sa dopytu. Musíme uznať, že takto nakonfigurované kombi vyzerá naozaj atraktívne. Ako priaznivcov jazdných vlastností áut nás preto o to viac zaujíma, ako jazdí.

Aj keď totiž vyzerá tak trochu ako „ostrá“ Cupra, v skutočnosti pod kapotou ukrýva bežný civilný štvorvalec 1.5 TSI (96 kW/130 koní) a podvozok určený aj pre normálne rodinné jazdenie. Zisťovali sme teda, ako si rozumejú civilný „setup“ podvozka a športové obutie na 18-palcových diskoch.

FR teraz ako „Family Racing“

Pri bežnom jazdení nás Seat príjemne prekvapil tichým podvozkom. Počas jazdy po rozbitých cestách sa od kolies ozýval len dobre utlmený vzdialený buchot, zavesenie filtrovalo všetky nerovnosti a ani raz sme nepočuli, že by sa pruženie dostalo na doraz (typický príznak kombinácie mäkkých tlmičov, ťažkých diskov a nízkeho profilu pneumatík).

Skrátka príjemný rodinný komfort plný istoty a pocitu, že máte všetko pod kontrolou. Vo volante sme síce cítili, že jazdíme na nízkoprofilových pneumatikách (mierne hlučnejší bol aj na hrubozrnnom asfalte), no nič viac. Rovnakú istotu predvádzal Seat aj pri dynamickejšej jazde, aby sme však naplno využili potenciál priľnavosti „športového“ obutia, prišiel čas pritlačiť na pílu. A začali sa diať veci.

TopSpeed.sk

​Pri vyslovene športovej jazde síce Leon udržal aj v rýchlom oblúku bočný náklon pod kontrolou, keď sme ho však trhnutím volantu rýchlo preklopili do druhej strany (typické pri veľmi rýchlom vyhýbacom manévri), karoséria sa priečne preklopila s takou razanciou, že na vnútornej strane bolo zavesenie razom vyvesené takmer v spodných dorazoch.

Vonkajšia strana auta tlačená k zemi síce naďalej statočne držala smer, no bolo cítiť, že sa Seat dostal na hranu a na vyhodenie z rovnováhy stačila menšia diera na ceste. Zabúdať nesmieme ani na zvýšené namáhanie karosérie v krute, na čo sú kombi verzie citlivé (časom sa skrátka unaví každý skelet, liftback a kombi zvlásť).

Leon ST navyše bojuje, podobne ako Octavia Combi, s relatívne veľkou hmotou zadného previsu, ktorá chytí na sérii za sebou idúcich nerovností takú zotrvačnosť, že sa vám pri necitlivom zaobchádzaní auto rozhojdá, skočí do dorazov zadného pruženia a plné ruky práce nemáte razom len vy, ale aj stabilizácia. Pozor na to najmä pri jazde s naloženým kufrom, alebo prívesom za autom.

​Čo nás však v konečnom dôsledku na podvozku Seatu Leon ST Black Limited FR 1.5 TSI zaujalo najviac? Brzdy. Nie ich výkon alebo výdrž, ale dávkovateľnosť. Tak jemne a dobre nastavený posilňovač bŕzd má dnes málo áut.Takže si to zhrňme. Plusom podvozku je veľmi slušný komfort pri bežnej až mierne dynamickejšej jazde, dobrá priľnavosť a utlmená reakcia riadenia okolo stredovej polohy volantu (vyvoláva pocit „ťažkého“ predku, čo v tomto prípade chápem ako prvok aktívnej bezpečnosti). Nevýhodou to, že sa za hranu podvozok dostane skôr, než by ste podľa vzhľadu auta čakali.

Stádo krotkých koní

Motor 1.5 TSI pochádza z rovnakej konštrukčnej rodiny ako menší 1.4 TSI, konštruktéri na ňom však urobili niekoľko tak zásadných zmien, že ho výrobca nakoniec označil 1.5 TSI Evo. Výsledkom je pružnosť v širokom pásme a naozaj tichý chod. Pri bežnej jazde si Leon pýtal najvyšší prevodový stupeň (VI.) už pri tempe 65 kilometrov za hodinu a 1 750 otáčkach (V.).

Po zaradení šestky motor klesol na 1 450 otáčok, pričom nedunel a po pridaní plynu jemne pružne zrýchľoval (pri pridaní plynu na podlahu sa Leon znova dožadoval podradenia do „päťky“). Pod 1 500 otáčkami mu však musíte dopriať chvíľku času, než turbo „natlakuje systém“ a zaberie.

TopSpeed.sk

​Odvrátenou stránkou plochej krivky krútiaceho momentu je subjektívne mdlá dynamika bez vrcholu. Ručička otáčkomera skrátka preletí celý otáčkový rozsah motora bez akéhokoľvek výkonového kopanca. Charakteristike podobnej elektromotoru chýbajú emócie, objektívne však auto rýchle je. Len to robí možno až príliš nenápadne.

Diaľniční strelci budú možno sklamaní aj tým, že mu už medzi 5000 a 6000 otáčkami akosi dochádza dych. Je to však len dôsledok zaujímavého javu, kedy je krivka maximálneho výkonu v rovine (výkon už v rozsahu 5000 - 6000 otáčok nerastie), no aerodynamický odpor so zvyšujúcou sa rýchlosťou stále prudko rastie. Pri akcelerácii, alebo predchádzaní pomalších áut sa však „ploché“ maximum výkonu hodí. Pri nízkej záťaži odpojí dva valce, o čom Leon informuje nápisom na prístrojovej doske.

Deje sa tak len zriedkavo (napríklad aj pri tempe 100 kilometrov za hodinu, zaradenej šestke a 2 150 otáčkach) a pozorné ucho to odhalí. Motor síce nevibruje, no cítiť, že stratí ťah a jeho zvuk nám akusticky vzdialene pripomenul jazdu s „vybitým“ piestnym čapom. Nikto iný z posádky si však „nezdravý“ zvuk motora nevšimol, takže ide skutočne o veľmi nenápadný jav.

Tak trhá, či netrhá?

„Tak čo sused, trhá tým motorom 1.5 TSI?“ Túto otázku sme počas testu počuli niekoľkokrát a smerovala k známemu problému motorov 1.5 TSI s kolísajúcim javom po studenom štarte. Na rovinu. Áno, krátko po rannom studenom štarte sme počas prvých, povedzme, 20 sekúnd zaznamenali kolísavý ťah pripomínajúci vynechávanie valca. Aj nám to liezlo na nervy (hoci to nebolo nič vážne ani veľmi obťažujúce), lenže do pol minúty motor bežal vždy zasa normálne a po pár dňoch sme si to prestali uvedomovať.

Ide o proces zohrievania katalyzátora, kedy riadiaca jednotka upravuje predstih a zámerne spôsobuje neefektívny chod, aby motor vytváral viac odpadového tepla, prípadne zmes dohorievala až vo výfuku pred katalyzátorom. Menej paliva premeneného na mechanickú prácu žiaľ znamená aj menej reálneho ťahu. Pre nás by tento jav rozhodne nebol dôvodom na to, aby sme nad motorom 1.5 TSI Evo lámali palicu.

Spotreba dobrá

Ako je na tom Leon ST s aerodynamikou netušíme, vzduchom na diaľnici sa však prerezával relatívne ticho a pri 130 kilometrovom tempe si bral 6,7 – 6,9 litrov na sto kilometrov. Spomalenie na 110ku znamená trvalú spotrebu tesne pod šesťlitrovou hranicou. Na medzimestskej testovacej trase BB - Revúca (85 kilometrov) si vzal 5,3 litra, testovací okruh redakcie TopSpeed.sk (zahŕňajúci mesto, medzimesto, aj diaľnicu) znamenal výsledok rovných šesť litrov.

TopSpeed.sk

​Aké sú naše záverečné dojmy z „výbehového“ Leona ST? Pozitívne. Je to príjemne vyvážené auto, ktoré vyslovene nestráca v žiadnej disciplíne. Octavia Combi je priestrannejšia, no aj drahšia, rozdiel navyše nie je nijak priepastný.

Výkon 96 kW (130 koní) by mohol byť vyšší, lenže vo väčšine prípadov nám stačil a to, že na hrane nejazdí ako pravá Cupra, je bohato vynahradené jeho každodennou použiteľnosťou. Je to taký baran vo vlčom rúchu a to nám na ňom paradoxne sedí. Hoci sa totiž všetci raz za čas za volantom radi vyblbneme, zvyšných 95 percent času aj tak trávime pokojnými presunmi z miesta A na miesto B. A túto úlohu plní testovaný Seat Leon ST aj po rokoch viac než dobre. A za tie peniaze? Testovaný kus stál 18 762 eur.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-04-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s novou Daciou Duster. Odolný klasik zdražel a dostal miesto dieselu hybrid 02 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 03 - Modified: 2024-04-26 11:30:00 - Feat.: - Title: RECENZIA: Konečne poriadny historický seriál. Šógun je plný intríg, krvavých katán a kurtizán 04 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 05 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 15:34