Základom je samozrejme prezutie zimných pneumatík na tie letné. Či už ide o kompletné prehodenie kolies s diskami, alebo meníte len pneumatiky, neodporúčame nechávať si zjazdené zimné plášte na „dorazenie“ cez letnú sezónu. V tomto období teploty stúpajú a zimné pneumatiky nie sú na takéto podmienky navrhované, čo môže spôsobiť zlú ovládateľnosť auta a tiež vyššiu spotrebu paliva. Zákonom stanovený minimálny dezén je 1,6 milimetra pri letných pneumatikách, avšak odporúčame minimálne skôr tri až štyri milimetre pre dôkladné a správne odvádzanie vody na ceste.Archív HN
StoryEditor

Ako správne skladovať pneumatiky? Môžete jednoducho predĺžiť ich životnosť

09.04.2018, 14:35
Poradíme vám, ako správne uschovať pneumatiky či kompletné kolesá mimo sezóny.

Počasie v posledných dňoch dáva jasne najavo, že zima sa už definitívne končí. To je tiež znamenie pre vodičov, že je potrebné urobiť jarnú, respektíve letnú údržbu vozidla. Nedávno sme vám priniesli niekoľko tipov, na čo všetko sa v tomto období zamerať.

Medzi jednotlivé body patrí taktiež dôležitá výmena pneumatík či kompletne celých kolies. Výmena v tomto prípade nie je tak súrna, ako pri výmene letných kolies za zimné pri dlhodobejšom poklese teplôt pod päť až sedem stupňov Celzia.

Neodbornou manipuláciou a skladovaním si však svoje pneumatiky viete časom poškodiť - znížiť ich životnosť. Dnes ich viete skladovať pohodlne aj priamo v niektorých servisoch. Tam sa o ne väčšinou aj postarajú a teda pripravia na ďalšiu sezónu.

Kontrola pneumatík

Čo robiť, keď ich chcete skladovať doma? V prvom rade sa ešte pred svojpomocnou výmenou uistite, či sú zimné/letné pneumatiky vo vyhovujúcom stave. Skontrolujte poškodenia každej pneumatiky zvlášť a pozor si dajte najmä na trhliny, praskliny, vypukliny či obnažené kordy. Tie totiž na auto rozhodne nepatria (skontrolujte aj pneumatiky, ktoré demontujete).

Podľa legislatívy má byť hĺbka dezénu letných pneumatík 1,6 milimetra, avšak pre vaše vlastné bezpečie a bezpečie cestnej premávky odporúčame minimálnu hĺbku dezénu najlepšie štyri milimetre. Jednoducho to zistíte aj za pomoci mince s hodnotou dve eurá, ktorej strieborný okraj má práve štyri milimetre.

Ak lem v dezéne zmizne, pneumatika ešte vydrží. Odporúčame tiež poznačiť si napríklad bielou kriedou, kde boli konkrétne pneumatiky na aute osadené - viete si tak následne vyvážiť ich opotrebenie jednotlivým prehodením na iné koleso.

Po odmontovaní

Ak ste už kolesá - pneumatiky z automobilu demontovali, je potrebné ich vyčistiť (disky najmä od soli a celkovo od nečistôt) a najlepšie tiež zbaviť sa všetkých kamienkov v drážkach dezénu. Ich skladovanie by malo byť v tmavej, chladnej (do 20-25 stupňov Celzia) a suchej miestnosti, bez vlhkosti a slnečného žiarenia.

Rozhodne neodporúčame nechávať pneumatiky či kolesá priamo vonku, keďže veľmi rýchlo dochádza k vysušovaniu a praskaniu pneumatík vplyvom poveternostných podmienok.

Pneumatiky na kolesách skladujte v stĺpcoch a pri dlhodobom skladovaní sa odporúča meniť ich poradie, prípadne ich otáčať. Ak máte možnosť, lepším riešením je aj ich zavesenie za otvor v disku.

V prípade, že máte pneumatiky voľné (bez diskov), odporúčame skladovať ich vo zvislej polohe a niekoľkokrát mimo sezónu ich otáčať.

01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 21:28