StoryEditor

Koniec československej legendy. Avia končí s výrobou áut, zabili ju emisie

28.07.2020, 10:50
Najskôr veľké plány s modernizáciou výroby, potom prechod k nákladným elektromobilom a teraz definitívny koniec. Dôvod? Prísna emisná legislatíva a z nej vyplývajúca neschopnosť cenovej konkurencie.

O nákladných autách často nepíšeme a už vôbec nie o tých, ktoré na slovenských cestách ešte nedávno zdržiavali svojim pomalým tempom premávku a takmer výlučne tvorili čelo kolóny. V tomto prípade však urobíme výnimku, legendárna značka totiž definitívne končí s výrobou nákladných áut.

Medzi najnovšie modely značky patrí Avia D120 s pohonom všetkých kolies

​​Ešte nedávno pritom jej vlastník vyhlasoval, že sa fabrika preorientuje na výrobu elektrických nákladiakov. Ako sa ukazuje, boli to až príliš sebavedomé plány. S novodobou výrobou nákladných áut začala letňanská Avia v roku 1968, kedy sa na československých cestách objavili prvé nákladné modely Avia A 15 a A 30.

Samotná automobilka ich definovala ako ľahkotonážne mestské nákladné automobily, ktoré vznikli v licencii francúzskej spoločnosti Renault-Saviem. V čase zrodu išlo skutočne o mimoriadne modernú konštrukciu, veď Avie boli v 70. rokoch skutočne veľmi dynamickými a rýchlymi autami.

Čas je však neúprosný a po príchode nového trhového hospodárstva sa Avia musela vysporiadať s rovnakými problémami ako väčšina automobiliek bývalého Východného bloku – rozpad tradičných trhov a nekonkurencieschopná, morálne zastaraná technika.

Avia sa z toho už nikdy nedostala a hoci sa spojila s niekoľkými strategickými partnermi, časy najväčšej slávy mala už dávno za sebou.

Modely značky (napríklad Avia A20) si našli široké zastúpenie naprieč rôznymi odvetviami Jan Kubík / Wikimedia Commons

Ako problém sa ukázala aj prísna emisná legislatíva, ktorá si žiadala drahý vývoj, aj homologizáciu a to všetko pri neistých predajoch a konkurencii, ktorá dokázala v konečnom dôsledku predávať za nižšie ceny. A hoci boli ambície Avie relatívne skromné a v plánoch svietilo číslo 400 vyrobených áut ročne, v skutočnosti Avia ročne produkovala len niekoľko desiatok áut.

​​Ako cesta sa nakoniec zdala výroba výlučne elektrických nákladných áut, ako sa však teraz ukazuje, bol to príliš ambiciózny cieľ. „Projekt Avie na elektrický pohon je v súčasnosti zmrazený a s anglickými partnermi nejednáme,“ potvrdil Andrej Čírtek, hovorca skupiny Czechoslovak Group, ktorej Avia momentálne patrí. Ťažkej situácii, v ktorej sa výrobca ocitol, však nepomohla ani aktuálna pandémia koronavírusu.

Spoločnosti sa drahý vývoj nových áut jednoducho nevyplatí a tak s výrobou nových nákladných vozidiel značka Avia definitívne končí. Ako však Čírtek naznačil, v budúcnosti sa značka Avia možno znova ukáže, s veľkou pravdepodobnosťou však už nie v súvislosti s nákladnými autami. 

Zatiaľ bude fungovať len ako výrobca náhradných dielov a tiež bude vykonávať homologizačné zmeny na svojich už existujúcich vozidlách. I naďalej pritom zostane pod skupinou Czechoslovak Group.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-11-05 14:00:00 - Feat.: - Title: Šetrite na palive, nie na mobilite. Spôsobov, ako rozumne nastaviť palivovú politiku, je viac 02 - Modified: 2024-11-05 13:00:00 - Feat.: - Title: Zamieša novinka od Suzuki karty na trhu? Značka predstavila svoje prvé elektrické auto 03 - Modified: 2024-11-05 10:17:45 - Feat.: - Title: Kvíz, ktorý vyškolí nejedného motoristu. Ak ho nezvládnete, radšej odovzdajte vodičák 04 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 05 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
06. november 2024 02:39