Na prepravu batérií, a teda aj powerbánk, sa v prípade leteckej prepravy vzťahujú prísne pravidlá. Kvôli riziku, že by sa batéria, respektíve powerbanka mohla kvôli poškodeniu či vyskratovaniu počas letu vznietiť, platí, že tieto môžu byť prepravované výhradne na palube lietadla. Teda v príručnej batožine.
Obmedzenie má dopad aj na kapacitu batérie. Tá podľa medzinárodných pravidiel pre prepravu lítiových batérií, ktoré vychádzajú z predpisov Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA) a Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO), nesmie presiahnuť energiu 100 Wh (watthodín) a napätie 12 V (Voltov). To platí aj pre powerbanky. To cestujúci, ktorí si takto chcú v prípade dlhých letov zaistiť dostatok energie pre svoj smartfón či tablet, často nevedia.
Odôvodnené obavy
„Na letiskách v zahraničí boli evidované prípady, keď externé powerbanky spôsobili požiar,“ vysvetlila jej dôvod. K jednému takémuto incidentu došlo podľa portálu CNN v januári v Južnej Kórei. Airbus nízkonákladovej spoločnosti Air Busan, ktorý mieril do Hongkongu, pri čakaní na vzlet zachvátil požiar. Vyšetrovatelia neskôr za možnú príčinu jeho vzniku označili práve powerbanku s lítiovou batériou.
Podľa informácií na internetových stránkach pražského Letiska Václava Havla nie je však vylúčené, že niektorá letecká spoločnosť neumožní prepravu ani batérií s vyšším výkonom. O možnostiach prepravy takýchto batérií by sa cestujúci mal informovať u leteckej spoločnosti, ktorej prepravné služby chce využiť.
Podľa vedúcej odboru bezpečnosti bratislavského letiska však v takom prípade kapacita batérie nesmie byť vyššia ako 160 watthodín. Pokiaľ powerbanka tento limit prevyšuje, nesmie do lietadla. A to ani v príručnej batožine. „Cestujúcim odporúčame, aby si pred leteckou dovolenkou skontrolovali technické parametre svojich powerbánk a uistili sa, že ich preprava je v súlade s platnými predpismi,“ upozornila Paľová.
Tieto informácie nájde používateľ buď priamo na zariadení, alebo v technických špecifikáciách výrobcov. Niektorí predajcovia v popise produktu aj priamo upozorňujú, že príslušná powerbanka nie je kvôli jej vysokej kapacite vhodná do lietadla.
V prípade akýchkoľvek pochybností Paľová odporúča, aby cestujúci ešte pred odletom kontaktovali leteckú spoločnosť. Cestujúci by mal brať na zreteľ aj množstvové obmedzenia. Letecky totiž možete prepraviť maximálne dve náhradné batérie, teda aj powerbanky na cestujúceho.
Zákaz používania
Niektoré letecké spoločnosti výslovne zakázali používanie powerbánk na palube lietadla počas letu. Teda ako ich dobíjanie prostredníctvom palubných USB portov, tak aj na nabíjanie osobných zariadení. Takýto zákaz platí u mnohých ázijských leteckých spoločností. Napríklad od tohtoročného 1. apríla platí u leteckej spoločnosti Singapore Airlines:
A čo v prípade, že batéria/powerbanka prevyšuje predpísané limity alebo si ich vzal cestujúcich viac, než smie? Najjednoduchšie je odovzdať ich príbuznému, ktorý ho na letisku sprevádza. Ak takúto možnosť nemá a na letisko prišiel vlastným vozidlom, tak ju môže odniesť do neho. Ak má na to teda ešte vôbec čas.
V opačnom prípade, pokiaľ ani jednu z popísaných možností nemôže využiť, bude musieť batériu či powerbanku nespĺňajúcu predpísané limity odovzdať na letisku. To však už bez vidiny jej návratu. Letisko ju totiž následne odovzdá na ekologickú likvidáciu.
Naraziť môžete aj v prípade, že údaje na powerbanke nie sú čitateľné. Napríklad na čínskych letiskách sú bezpečnostné kontroly veľmi striktné. Dlhé roky akceptujú len powerbanky s kapacitou do 10 000 mAh a tento údaj musí byť na prístroji jasne čitateľný, inak powerbanka letí do koša.