StoryEditor

Železnice predstavili nové rušne Siemens Vectron, ktoré nahradia doterajšie Gorily

06.12.2024, 12:26
Autor:
TASRTASR

Do konca roka 2026 postupne spoločnosť nasadí do prevádzky 15 rušňov Vectron.

Železničná spoločnosť Slovensko predstavila v piatok nové rušne Siemens Vectron, do konca roka ich bude prevádzkovať päť.

Nahradia tak rušne typu 350, ktoré sú prezývané aj Gorily. Do konca roka 2026 postupne spoločnosť nasadí do prevádzky 15 rušňov Vectron. Na tlačovej konferencii o tom informovali generálny riaditeľ železníc Peter Helexa spolu s členmi predstavenstva ZSSK.

"Modernizácia nášho vozového parku je kľúčová pre zabezpečenie spoľahlivej a efektívnej dopravy pre našich cestujúcich. Nové rušne nám umožnia nielen splniť naše záväzky, ale aj držať krok s najlepšími európskymi železničnými dopravcami, pokiaľ ide o kvalitu a vysoké štandardy prevádzkovej spoľahlivosti," uviedol Helexa.

Rušne Siemens Vectron sú vybavené systémom ETCS Level 2, ktorý je podľa neho nevyhnutný pre bezpečnú prevádzku na modernizovaných tratiach v celej Európe.

Spresnil, že prenájom nových rušňov prinesie zlepšenie nielen pre cestujúcich, ale aj zamestnancov železníc. Rovnako pomôžu eliminovať meškania a zlepšiť spoľahlivosť vlakových spojení. Okrem toho znižujú tiež emisie a spotrebu energie a prispievajú aj k ekologickej udržateľnosti.

"S prvým z nich sa môžete stretnúť na tratiach už dnes a druhý bude nasadený zajtra, ďalšie postupne v priebehu budúceho týždňa," doplnil člen predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Karol Henzély s tým, že rušne zabezpečujú riadenie vlaku čiastočne automaticky. Jazdiť budú na trati Košice, Žilina a Bratislava, aj na vybraných tratiach v Česku.

Helexa dodal, že spoločnosť bude stáť prenájom týchto rušňov viac ako 130 miliónov eur v desaťročnom horizonte. Tento krok je podľa neho súčasťou dlhodobej stratégie modernizácie vozového parku, ktorú sprevádza aj postupné vyraďovanie zastaraných strojov.

"Rušne Gorila dosahujú spoľahlivosť aj nižšiu ako 70 %, čo sa potom prejavuje pri odriekaní vlakov aj meškaniach, pričom s Vectronmi máme skúsenosti, že tá spoľahlivosť dosiahne často aj 95 %. Takže z tohto pohľadu určite vlaky budú chodiť načas, a tým pádom budeme okrem menšieho meškania aj menej odriekať," uzavrel.

01 - Modified: 2025-11-10 09:40:00 - Feat.: - Title: Rýchlovlaky do roku 2040? Európa sľubuje revolúciu na koľajniciach, ale my stále čakáme na nástupišti 02 - Modified: 2025-11-01 19:00:01 - Feat.: - Title: Zelenskyj sľubuje pred zimou bezplatné cesty železnicou a ďalšiu pomoc. Na detailoch sa pracuje, odkázal 03 - Modified: 2025-10-16 14:59:22 - Feat.: - Title: Slovenský priemysel dusí konsolidácia, nádych z Nemecka neprichádza. Kríze odoláva iba Beljajevov segment 04 - Modified: 2025-10-16 08:30:36 - Feat.: - Title: Expert na železnice pre HN: Na polovici tratí máme zariadenia, ktoré sú často z doby Františka Jozefa 05 - Modified: 2025-10-15 15:32:05 - Feat.: - Title: Na tratiach sa postupne zavádza systém ETCS, eliminuje riziko zrážky. Je to však finančne náročné, tvrdí ŽSR
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
02. december 2025 17:50