StoryEditor

U Doležala riešia „politický oriešok“. V hre je koniec plošných vlakov zadarmo

03.10.2022, 00:00

V rozhovore so šéfom sekcie stratégií na ministerstve dopravy Rastislavom Cenkým sa dočítate:

  • Ako zmeny v grafikone vyvolali v regiónoch veľkú nevôľu a kde rezort ustúpil.
  • Koľko stojí pre štát kilometer autobusovej dopravy v porovnaní so železničnou.
  • O budúcnosti vlakov InterCity, ktoré národný dopravca prevádzkuje bez príspevku, a hrozí, že v budúcnosti môžu skončiť. 

Na ministerstve dopravy vediete sekciu stratégií dopravy a zodpovedáte aj za plánovanú zmenu v grafikone vlakov. Tá je vnímaná ako najkontroverznejšia za posledné obdobie. V  niektorých mestách proti škrtom spojov spisovali ľudia petície. Prečo sú navrhované úpravy potrebné?

Ministerstvo dopravy si splnilo svoju domácu úlohu. Nový grafikon vychádza z plánu obslužnosti železničnej dopravy, ktorý má mať objednávateľ spracovaný zo zákona. Pre železničnú dopravu však spracovaný nebol. Niektoré VÚC si tieto plány dali vyhotoviť z eurofondov až v posledných troch rokoch. Navrhli sme pravidelnosť, ako aj systém uzlových staníc. Do grafikonu sme zapracovali tiež výluky, čiže spoje by mali menej meškať. Cestovnému poriadku za posledné roky chýbali systémové zmeny a začal byť neatraktívny pre cestujúcich. Ale tiež zaťažujúci pre štátny rozpočet, pretože reagoval len na drobné požiadavky a zmeny. Preto sa časom stal značne neefektívny aj v dôsledku zlého nastavenia obehov vozidiel a ich súvisiacich odpisov. Teraz bola vôľa na malú reformu, ktorá sa ukázala ako revolúcia v organizovaní vlakovej dopravy. Zaviedli sme zásady, ktoré sa osvedčili v zahraničí, kde takéto optimalizácie zavádzali ešte pred 40 rokmi. 

Počas letných mesiacov sa mohli zmeny pripomienkovať. Kritiku na adresu navrhovaného grafikonu vyjadrili samosprávy aj obyvatelia a rôzne organizácie. Akceptovali ste nejaké zmeny?

image

Ľudí z bratislavských satelitov posiela nový grafikon do áut. Expresy im rušia

Sme zvyknutí, že aj pozitívne zmeny sú podrobené kritike. Úpravy grafikonu sme, bohužiaľ, urobili vo volebnom roku samospráv, ktoré sú týmto najviac dotknuté. Ešte nie sú finálne, ale museli sme ich v septembri uzavrieť pre nastavenie kapacity tratí a prerokovanie so zahraničnými správami. Pripúšťame drobné ústupky, ktoré nenabúrajú systém a nevyžiadajú si finančný nárast. V zásade sme novým grafikonom pridali viac dopravy bez potreby zvýšenia nákladov. Tým, že sme optimalizovali obehy jednotiek, ušetríme peniaze. Optimalizuje sa aj personál. Zaviedli sme zásady, aby na jednom území boli použité rovnaké vozidlá. Dajú sa tak vybaviť napríklad zariadeniami na označenie lístkov pre integrované systémy. Zároveň sa kategorizovali vlaky, ktoré nebudú stáť v každej stanici, aj keď to bolo zvykom. Tie budú slúžiť na rýchlu prepravu cez celé Slovensko, teda pre diaľkovú prepravu. Ide o takzvané šesťstovkové rýchliky. Po novom budú niečo ako IC-čka prevádzkované vo verejnom záujme.

Ako to teda je s tými kompromismi?

Tým, že sme ľuďom dali vedieť, že niektoré rýchliky u nich nebudú stáť, strhla sa kritika. Evidoval som ju najmä od alternatívnych kandidátov na županov alebo primátorov. Bola to téma, ktorej sa vedeli chytiť, pričom je to viac politická téma ako odborná. Sťažovali sa aj v tých oblastiach, kde sa zásadne nič nezmenilo, iba sa upratalo. Boli však oprávnené požiadavky, ktoré sme sa snažili akceptovať. Teraz sú na ťahu samosprávy, aby kostru železničnej dopravy doplnili o nadväzné autobusové linky.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 80% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-09-28 09:33:30 - Feat.: 0 - Title: Obávam sa o budúcnosť železníc na Slovensku. Nemáme stratégiu, tvrdí šéf nákladného dopravcu 02 - Modified: 2022-09-25 08:59:26 - Feat.: 1 - Title: Z Viedne do Bratislavy za 40 minút? Rakúske vlaky zrýchlia na dvestovku, my výrazne meškáme
01 - Modified: 2024-10-07 13:15:33 - Feat.: - Title: Po vyše 50-tich rokoch opúšťajú ZSSK rušne prezývané Gorily 02 - Modified: 2024-09-27 16:45:00 - Feat.: - Title: Železnice idú zahustiť vlaky medzi Bratislavou a Trnavou. Súťažil len známy hráč a cenu nafúkol na dvojnásobok 03 - Modified: 2024-09-27 09:03:22 - Feat.: - Title: Najdlhší železničný most u nás je v oveľa vážnejšom stave, ako čakali. Modlia sa, nech nespadne, tvrdí expert 04 - Modified: 2024-09-23 14:14:04 - Feat.: - Title: Rýchliky do Česka cez Čadcu sú obmedzené, jazdia len medzi Žilinou a Čadcou 05 - Modified: 2024-09-12 20:25:12 - Feat.: - Title: Na železničných staniciach v Bratislave, Trnave a Košiciach nahlásili bomby
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
14. október 2024 15:15