V roku 2007 prišli železničiari s riešením, ako spojiť Liptovský Mikuláš s Košicami modernou traťou, po ktorej by vlaky premávali 160-kilometrovou rýchlosťou. Súčasťou plánov bol napríklad aj osemkilometrový tunel pod Štrbou. Brusel vtedy nemal vôľu podporiť takýto megalomansky naplánovaný projekt. Nepáčila sa mu totiž ani kvalita štúdie. Železnice tak museli vypracovať novú štúdiu.
Druhý dokument vznikol v roku 2015 a rieši trasu od Žiliny až po štátne hranice s Ukrajinou. Na 340-kilometrovú štreku sa v najštedrejšej alternatíve počíta takmer až so šiestimi miliardami eur. Železničiari si z rôznych variantov vybrali ten, ktorý ušetrí cestujúcim 41 minút. Jeho hodnota je 5,6 miliardy eur a na väčšine dĺžky počíta taktiež s rýchlosťou 160.
Nedávno sa však na dokument pozreli aj zamestnanci Útvaru hodnoty za peniaze. Títo analytici z Matovičovho rezortu tvrdia, že by sa na projekte dala nájsť úspora až vo výške 400 miliónov eur. Na ilustráciu, takáto suma by pokryla náklady na diaľnicu D3 od Žiliny po Kysucké Nové Mesto.
Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 77% na dočítanie.
Zostáva vám 77% na dočítanie.