Koľko reklamných posolstiev zachytila prieskumná spoločnosť Kantar v mediálnom éteri za 2024? Veľa a stále pribúdajú.
Len za minulý rok sa dostalo do prieskumu viac ako 14,4 miliónov reklamných spotov. Je to obrovský 288-percentný nárast oproti roku 2023, najmä vďaka novému spôsobu monitoringu reklamy na internete.
Keďže sa v roku 2023 menila metodika monitoringu internetu, nebolo by fér porovnávať uplynulé dva roky. Ak teda vynecháme internet, celkovo sa v roku 2024 objavilo v mediálnom priestore o 10 percent viac reklamných posolstiev ako v roku 2023.
V televíziách sme videli viac reklám (+12%), avšak pribudlo až 5 nových televízií: Joj Svet, Joj Šport (január), Prima Cool (júl), Markíza Klasik (august), Prima Love (nov). Rádio má viac reklám (+4%). Reklama v novinách, časopisoch, outdoore a indoore poklesla mierne, kino narástlo (+14%).
Pohľad len na vybrané kľúčové TV stanice na slovenskom trhu:
Ak by sme sedeli pred televíziou celý deň, v roku 2024 by sme napočítali na spravodajskej TV 160 reklám, no pred 10 rokmi to bolo len 115 reklám (nárast 39%) pre TA3.
Ak by sme v roku 2015 sedeli 24 hodín denne pred TV Markíza a TV Joj, narátali by sme okolo 600 reklám na každej z nich, avšak už 10 rokov neskôr máme nárast na TV Markíza 738 reklám (15%) a na Jojke neuveriteľných 802 reklám (28%) za celý deň.
Naopak, počet reklám na Jednotke sa zvýšil o vysoké percento (61%), avšak v absolútnych číslach je to stále zanedbateľné. Na Jednotke bol v roku 2024 priemerný počet reklám za celý deň 79. Priemer reklamných posolstiev je robený za celý rok, pričom január je mesiac, kde je reklamy najmenej a október/november sú mesiace s najvyšším počtom reklám.
Kantar monitoruje výdavky do reklamy v TV, rádiu, novinách, časopisoch, outdoore, instore, kine, na internete na Slovensku už viac ako 30 rokov. Všetky výdavky sú v cenníkových cenách, teda brutto ceny, bez započítavania zliav z cenníkovej ceny.
* Pod reklamou myslíme jeden reklamný spot. V TV a rádiu rátame reklamu aj v reklamnom brejku, aj sponzorský odkaz pred, po alebo počas relácie.