Píše sa rok 1484. Európa prežíva obdobie renesancie, ktoré jej prináša zásadný kultúrny, myšlienkový a spoločenský prerod. Nastáva rozmach vied, umení i poznania a na scéne sa objavujú ľudia, ktorých mená či skutky sa majú zapísať do dejín.
Vlastne by ani nebol dôvod spomínať naňho ako na hlavu katolíckej cirkvi, keby 5. decembra 1484 nevydal bulu nazvanú Summis desiderantes affectibus, ktorá stála na počiatku jedného z najtemnejších období európskych dejín.
Nielen kacíri škodia cirkvi
Prv, ako sa k listine Inocenta VIII. dostaneme, sa však ešte vráťme o 252 rokov späť. Práve vtedy, v apríli 1232, totiž pápež Gregor IX. ustanovil inkvizičné súdy. Zveril ich rádu dominikánov, ktorí tak dostali do rúk nástroj na systematické vyhľadávanie a stíhanie akýchkoľvek prejavov kacírstva a sektárstva. Treba povedať, že mnísi boli v tomto smere mimoriadne aktívni a iba výnimočne sa stávalo, že by sa človek, obvinený z odklonu od viery, dočkal oslobodenia.
Postupom času však niektorí inkvizítori popri kacíroch objavili ďalšiu a podľa nich oveľa horšiu hrozbu pre cirkev, a tou bola existencia a pôsobenie čarodejníc. Ženy, ktoré podľa nich obcovali s diablom a získavali tak nadprirodzené schopnosti, totiž mali byť zodpovedné napríklad za prírodné katastrofy, choroby, epidémie, ale aj zlé počasie či úhyn dobytka. Asi najviac sa v druhej polovici 15. storočia takéto povery šírili nemeckými krajinami.
Jedným z dominikánskych inkvizítorov, ktorí tam v tom čase pôsobili, bol aj istý Heinrich Kramer, používajúci aj latinské meno Heinrich Institoris. V prenasledovaní čarodejníc bol mimoriadne aktívny a len počas svojho pôsobenia v kostnickej diecéze dal počas štyroch rokov upáliť bezmála 50 žien, údajne posadnutých diablom. Napriek tomu mal pocit, že mu svetská i cirkevná vrchnosť nevychádzajú pri jeho úsilí dostatočne v ústrety a sťažoval sa na to priamo v Ríme....
Zostáva vám 85% na dočítanie.