Došli ste do obchodu so zoznamom vopred spísaných vecí, ktoré potrebujete kúpiť. Zohnať rýchlo mlieko, opustiť obchod a čo najskôr sa pustiť do rozrobených vecí vyzerá byť ako jednoduchá úloha, opak je však niekedy pravdou. Mlieko je totiž na konci obchodu a vám nezostáva nič iné, len prejsť k nemu celú cestu obkolesení množstvom tovaru.
V tom si spomeniete, zišli by sa mi aj nejaké sladkosti, táto káva je v akcii, tu je nejaká novinka, a tak namiesto mlieka odchádzate s plným košíkom nepredvídateľne zakúpených vecí. Obchodníci chcú, aby sa ich zákazníci v obchode nevyznali až sa v ňom stratili, a preto aj samotné poradie produktov zvyknú pravidelne premieňať, aby ľudia so svojimi mapami regálov v hlave nemali šancu ich marketingovému ťahu uniknúť.
Príkladom je obľúbený švédsky reťazec IKEA. Cesta po obchode je v ňom vopred nalinkovaná a ten, kto neuvažuje nad hľadaním skratiek sa nechá iba unášať prechádzkou okolo pekne nadizajnových vecí. A košík sa tak zase plní. IKEA tiež vsádza aj na vytváranie tematických priestorov a tak, keď sa vám v jednej z obývačiek páči lampa, tak je vyššia pravdepodobnosť, že vás osloví aj gauč vedľa nej. Využívajú to aj iné obchody s oblečením, ktoré rátajú s tým, že ľahšie než vymeniť celý doterajší šatník je ho iba doplniť o kúsky, ktoré sa k nemu hodia.
01 - Modified: 2025-05-31 22:00:00 - Feat.: - Title: Václav Šojdel o tajných špiónoch v obchodoch: Pre niekoho práca snov pre iného špehovanie zamestnancov
02 - Modified: 2025-03-07 08:48:44 - Feat.: - Title: Minulý rok potrápil aj obchodné reťazce, konsolidačný balíček zastavil oživenie dopytu
03 - Modified: 2025-01-27 09:16:32 - Feat.: - Title: Vafle s kuraťom či rybičky vo Walmarte. Na týchto veciach si fičia Američania, nám prídu maximálne divné
04 - Modified: 2025-01-24 15:43:55 - Feat.: - Title: Bojkot chorvátskych spotrebiteľov výrazne znížil tržby v obchodoch
05 - Modified: 2025-01-24 06:00:00 - Feat.: - Title: Ste shopoholička? Ako rozpoznať varovné signály nám vysvetlila odborníčka Zora Inka Grohoľová