StoryEditor

Stav na železnici? Šéf RegioJetu hovorí o katastrofe: V Košiciach sa nám vykoľajil vlak, pražce boli zhnité

05.09.2025, 00:00

V rozhovore so šéfom českého dopravcu RegioJet Radimom Jančurom sa dozviete:

  • prečo môže nastať situácia, že v roku 2032 nebude mať kto vyrábať nové vlaky
  • ktoré krajiny sú lídrami v súťažení strojov a ktoré, naopak, s výberom ešte ani nezačali 
  • či sa v rámci takzvanej liberalizácie tratí zapoja do súťaže a čo je ich konkurenčnou výhodou 
  • ktoré linky by zrušil úplne a nahradil ich autobusmi

Pri každoročnom zadávaní objednávok železničnej dopravy to mal štát donedávna pomerne jednoduché. Väčšinu spojov si zabezpečoval cez jediného dopravcu – vlastnú Železničnú spoločnosť Slovensko.

Výnimkou zostáva iba linka medzi Bratislavou a Komárnom, ktorá slúži ako testovací priestor pre súkromných prevádzkovateľov. Momentálne ju obsluhuje Leo Express, predtým tam pôsobil aj RegioJet.

Tento jednotný model však smeruje ku koncu. V priebehu nasledujúcich rokov bude štát povinný vypísať tendre na všetky trate a umožniť tak vstup aj ďalším hráčom popri štátnom dopravcovi. Ide o takzvanú liberalizáciu tratí, ktorú rezort dopravy na čele s ministrom Jozefom Rážom pred pár dňami predstavil na vláde. 

Zrejme ste si už materiál s návrhom liberalizácie tratí stihli preštudovať. Aké sú vaše prvé dojmy? Vidíte seriózne vôľu otvárať trh pre ďalších dopravcov?

V prvom rade chcem oceniť, že ministerstvo prišlo s uceleným harmonogramom, ktorý síce zrejme nie je záväzný, ale hovorí už o všetkých spojoch. Vidím tam jedinú vážnu chybu. Aby sa kvalita železníc na Slovensku výrazne zlepšila, je potrebné dať do výroby nové súpravy.

Ak má železnica rásť, musí sa výrazne zlepšiť kvalita. A to sa dá dosiahnuť len pomocou moderných súprav, čo sú nízkopodlažné klimatizované vlaky. Na ich výrobu treba minimálne tri až štyri roky. Dnes síce ministerstvo hovorí o troch rokoch, ale je to aj vrátane samotnej súťaže na dopravcu, ktorá môže trvať rok. Na výrobu tak zostávajú iba dva roky. To vnímam ako hlavný problém, všetko ostatné je v poriadku. 

image

Známi dopravcovia k Rážovej liberalizácii: Na slovenských železniciach by sme chceli mať dvojciferný podiel

Slovensko má na presúťaženie čas do roku 2030. Dopravný analytik Jiří Kubáček tvrdí, že sa pomocou určitého paragrafu dá prevádzka liniek štátnym dopravcom na nejaký čas predĺžiť. Úplne hraničný dátum, dokedy nám Brusel umožnil trate tendrovať, má byť koniec roka 2032. Je to naozaj tak? 

Áno, ale ten paragraf hovorí o tom, že sa to dá urobiť len v prípade, že dopravca investoval do vlakov značné peniaze. A to nie je príklad ZSSK. Z vlastných zdrojov dávala spoločnosť na stroje len minimum. To, čo nakupovala z európskych peňazí, sú vlastne súpravy, ktoré patria Slovenskej republike.

Tieto súpravy musia vstupovať do tendrov, pretože ZSSK by inak získala diskriminačnú výhodu, keďže tieto prostriedky mohla čerpať iba ona. Predĺženie teda podľa mňa možné nie je. Materiál však hovorí o tom, že možno na niektorých trasách sa to bude dať. Ak to ministerstvo myslí naozaj vážne, odporúčal by som, aby ešte tento rok nahlásilo všetky štyri plánované balíčky a spustilo súťaže čo najskôr. Je tu veľké riziko, že na trhu nebude dosť vlakov.

Ako to myslíte?

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 80% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-09-05 15:46:08 - Feat.: 1 - Title: Juh Slovenska má dostať druhú koľaj. Trať cez Žitný ostrov dostala nový termín, jej cena je však obrovská 02 - Modified: 2025-08-25 11:59:54 - Feat.: 1 - Title: Výstrelok pre elitu alebo ľudový spoj? Týchto 9 vecí potrebujete vedieť o novej linke Bratislava – Košice 03 - Modified: 2025-08-22 10:36:56 - Feat.: 1 - Title: Už je známe, kto dodá vlaky na batérie na slovenské trate. Záujem prejavil iba jeden hráč
01 - Modified: 2025-11-12 09:14:42 - Feat.: - Title: Šéf RegioJetu Jančura reaguje na nehodu pri Pezinku. Žiada od Ráža okamžité kroky 02 - Modified: 2025-09-01 09:57:27 - Feat.: - Title: Známi dopravcovia k Rážovej liberalizácii: Na slovenských železniciach by sme chceli mať dvojciferný podiel 03 - Modified: 2025-08-27 08:51:51 - Feat.: - Title: Ráž ide otvárať železnice súkromníkom. Dôležitá linka medzi Bratislavou a Košicami príde na rad ku koncu 04 - Modified: 2024-11-07 09:03:19 - Feat.: - Title: Súťaž šitá pre ZSSK vyvolá problém. Sklz v liberalizácii musíme riešiť v Bruseli spolu s Rakúšanmi či Dánskom 05 - Modified: 2024-11-04 09:49:30 - Feat.: - Title: Šéf RegioJetu Jančura o konci IC vlakov: Čakal som, že to takto dopadne. Za akých podmienok by sa vrátil?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. december 2025 10:35