StoryEditor

Zabudnite na naše vlaky. Česi pošlú na Slovensko luxusné vozne

11.08.2014, 11:05
Autor:
Jan SůraJan Sůra

Súkromný železničný dopravca RegioJet chystá v najbližších týždňoch predstavenie úplne nového typu vagónov, ktoré chce postupne nasadzovať na trate v Česku a na Slovensku. Prvé fotografie nového vozidla unikli na internet od železničných fanúšikov, firma nakoniec niektoré zábery zverejnila sama.

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura sľubuje, že pôjde o najlepšie vlaky na českých koľajniciach. „Je to vážne najkrajší klasický vagón, čo kedy vznikol,“ vyhlásil Jančura. Vagóny sa zatiaľ testujú.

Pozrite sa, ako budú vyzerať nové vozne:

Ide o vozne, ktoré boli pôvodne určené pre linku z Prahy do Hamburgu, ktorú chcel RegioJet prevádzkovať spoločne s Deutsche Bahn (DB). Nemecký dopravca sa však nakoniec rozhodol pre ďalšiu spoluprácu so spoločnosťou České dráhy.


Prečítajte si aj: Šéf RegioJetu pre HN: Metropoly vieme vlakom spojiť bez dotácií


Jančura nechce zatiaľ veľa detailov o nových vozňoch povedať. "Chystáme predstavenie vagónu v Prahe, Bratislave a na železničnom veľtrhu Innotrans v Berlíne," vysvetlil. Ide o vagóny vyrábané v rumunskej spoločnosti Astra Vagoane Calatori v Arade. O ich výrobe hovoril Jančura niekoľko rokov, teraz je hotový prvý vozeň.  

"Objednaných je desať nových vozňov, v septembri dorazí prvý," dodal Jančura. Ešte vlani v júni firma uvádzala, že má objednaných 73 vozov. Jeden nový vagón bude stáť približne milión eur. Až doteraz jazdí RegioJet výhradne s ojazdenými vozňami, ktoré ale prešli modernizáciou.

Vagóny s veľkopriestorovým usporiadaním budú mať väčšiu kapacitu, než doterajšie vozy RegioJet. Podľa Jančura sa vyrába v licencii francúzskeho Alstom. Firma zvolila na sedenie nemecké sedačky od firmy Grammer, ktoré vybavia súčasne desaťpalcovým monitorom. Interiér tak bude vyzerať nakoniec inak ako na obrázkoch: sedačky na snímkach sú totiž určené pôvodne pre projekt s Deutsche Bahn.

"Vagón bol dizajnovaný na maximálne pohodlie cestujúcich. Meriam 186 centimetrov a napriek tomu aj pri sklopenej sedačke mám pred kolenami desať až pätnásť centimetrov priestoru. Zvýšili sme tiež rozostup medzi dvomi sediacimi cestujúcimi. Pre našich cestujúcich je najdôležitejšia nielen pohodlná sedačka, ale aj priestorový komfort," dodal Jančura.

Podľa neho je chybou, že štátni dopravcovia napríklad vymýšľajú najprv slušnú prvú triedu a potom premýšľajú, ako ošklbať druhú triedu. Kritizuje nové railjety Českých dráh za to, že nemajú ani sklápacie sedačky.

zdroj: idnes.cz

01 - Modified: 2025-12-13 12:06:26 - Feat.: - Title: Ráž ako kandidát Smeru na primátora Bratislavy? Ak by sa ma spýtal, odporučil by som mu to, tvrdí Fico 02 - Modified: 2025-12-13 09:13:47 - Feat.: - Title: Začína platiť nový vlakový grafikon, ZSSK posilňuje vyťažené linky 03 - Modified: 2025-12-11 14:30:00 - Feat.: - Title: Nový grafikon vlakov 2025/2026: rýchlejšie spojenia, nové služby aj poplatky 04 - Modified: 2025-12-10 09:58:18 - Feat.: - Title: Rušňovodiči odmietajú kamery vo vlakoch, varujú pred odchodom z profesie 05 - Modified: 2025-12-09 12:16:23 - Feat.: - Title: Na Liptove išli vlaky oproti sebe, zastavili pár metrov od seba. Viaceré spoje meškajú alebo ich zrušili
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. december 2025 09:01