Keď sa teplomer vyšplhá nad tridsiatku, väčšina z nás sa teší na dovolenku, kúpanie a letné radovánky. Naše autá však takéto nadšenie nezdieľajú – a najmenej zo všetkého sa z letného tepla teší autobatéria. Zatiaľ čo zimné problémy s batériou sú všeobecne známe a pomerne očakávané, letné komplikácie prichádzajú často nečakane, v najmenej vhodných chvíľach.
Je to jeden z najväčších paradoxov automobilizmu: väčšina vodičov sa bojí zimy kvôli batérii, ale práve letné horúčavy spôsobujú najväčšie škody a problémy, ktoré v zime prídu, sú už len dôsledkami leta. Štatistiky hovoria jasnou rečou – batérie v južných štátoch USA podľa odborníkov vydržia v priemere o 17 mesiacov menej než v severných, chladnejších oblastiach.
Zatiaľ čo zimný mráz a nízke teploty skutočne spomaľujú chemické reakcie a znižujú dostupnú kapacitu batérie, letné teplo spúšťa úplne iný, oveľa ničivejší proces. Vysoké teploty síce autobatérii na chvíľu dodajú viac energie, ale zároveň ju nenávratne poškodzujú. Je to ako pôžička z budúcnosti – dnes máte viac, ale zajtra budete mať dramaticky menej.
Teplo vedie k rýchlejšiemu odparovaniu elektrolytu, korózii vnútorných komponentov a celkovej degradácii batérie. Zatiaľ čo zimné problémy sú dočasné a s príchodom tepla sa vytratia, letné poškodenie je trvalé a navyše sa prejaví najčastejšie práve v zime, keď batériu potrebujeme najviac. Čo za tým stojí, ako minimalizovať riziko či vplyv horúčav na autobatériu a docieliť jej lepšiu kondíciu pred náročnou zimou?
Zostáva vám 72% na dočítanie.
