Ak ste nedávno kupovali nové auto, možno ste si všimli, ako vám predajca so šarmantným úsmevom spomenul „modernú lepiaca súpravu namiesto ťažkej rezervy“. Môže to znieť ako šikovný technologický pokrok – menšia váha, menšie ukrojenie z miesta a teda väčší kufor, vo výsledku i úspora paliva. Pravdepodobne ste prikývli a boli spokojní s touto inovatívnou výbavou. Teda zrejme až do toho momentu, keď ste po prvý raz potrebovali riešiť v praxi defekt na ceste a zistili ste tvrdú realitu.
Za poslednú dekádu sa lepiace opravné súpravy stali takmer štandardom nových áut naprieč celou Európou. Výrobcovia ich prezentujú ako revolúciu v oblasti bezpečnosti na cestách – kompaktné, ekologické a pritom mimoriadne jednoduché na použitie. Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen, ale aj napríklad Škoda či Hyundai postupne nahrádzajú klasické rezervné kolesá týmito malými krabičkami plnými sľubov o rýchlom riešení vzniknutých problémov.
Plnohodnotné rezervné koleso alebo aspoň takzvaná „dojazdovka“ sa z moderných áut postupne vytráca, za čo môžu do istej miery tiež elektrifikované verzie vozidiel. Tie už totiž kvôli osadenej batérii nedisponujú dostatkom miesta pre celé koleso a riešením je tak opäť iba malá opravná krabička.
Pravda o lepiacich súpravách je komplexnejšia, než si mnohí vodiči uvedomujú. Zatiaľ čo v niektorých situáciách môžu byť skutočným záchrancom, v iných vás môžu nechať bezmocných na krajnici diaľnice s telefónom v ruke, reflexnou vestou na tele a čakaním na odťahovú službu. Problém je, že o týchto obmedzeniach sa v showroomoch automobiliek veľmi nehovorí.
aké sú skutočné výhody a skryté nevýhody oproti klasickej rezerve, aké pravidlá používania musíte dodržiavať a ako správne postupovať, ak sa ocitnete s defektom na ceste? Možno aj na úplne neznámej, počas jazdy za vytúženým letným oddychom pri mori.
Zostáva vám 77% na dočítanie.
