StoryEditor

Elektromobily nás nezachránia. Prach z bŕzd môže byť toxickejší ako výfukové emisie

04.03.2025, 14:00
  • Britskí vedci sa vo svojej najnovšej štúdii zamerali na opotrebenie brzdových doštičiek, vznik emisií a ich vplyv na zdravie.
  • Skúmali rôzne typy brzdového obloženia, pričom víťazne v tomto smere nemusia vychádzať ani elektromobily.
  • Podľa odborníkov sú „nevýfukové zdroje znečistenia“ momentálne zodpovedné za väčšinu emisií pevných častíc z áut v Spojenom kráľovstve a niektorých častiach Európy.
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Znečistenie ovzdušia je celosvetovo hlavným environmentálnym rizikovým faktorom chorobnosti a úmrtnosti, pričom Svetová zdravotnícka organizácia odhaduje, že vystavenie vonkajšiemu a vnútornému znečisteniu ovzdušia je spojené s približne sedem miliónmi predčasných úmrtí ročne.

Už v roku 2035 má nastať absolútny zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom, respektíve automobilov s inými než nulovými emisiami, čo však v praxi vyškrtne klasické automobily s konvenčným benzínovým alebo naftovým pohonom (dokonca i hybridy).

image

Najčistejšie autá roka 2024 podľa ADAC? „Zelený“ rebríček má nečakaných víťazov

Nádejou sa zdajú byť ešte takzvané e-fuels, teda syntetické palivá, ktoré by mohli pomôcť zachovať spaľovacie agregáty aj naďalej „v hre“ a vo výsledku by fungovali s akousi neutrálnou emisnou stopou. Dôvod celého tohto smerovanie je jednoduchý – ochrana zdravia a životného prostredia. Ako však ukazuje najnovšia britská štúdia, elektromobily nemusia byť záchranou v súvislosti s celkovým odstránením znečistenia z automobilov.

Vedci z Univerzity v Southamptone totiž upozorňujú na brzdový prach, ktorý vzniká pri spomaľovaní a zastavovaní vozidla, pričom môže byť vo výsledku dokonca toxickejší ako samotné výfukové emisie dieselov, proti ktorým sa tak intenzívne bojuje. V praxi by potom prechod na elektrické vozidlá nemusel priniesť výsledky, aké si od vyškrtnutia „spaľovákov“ zákonodarcovia predstavujú. Aj u e-vozidiel totiž zostávajú emisie z bŕzd alebo pneumatík. 

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 73% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-02-14 10:00:00 - Feat.: 1 - Title: Najčistejšie autá roka 2024 podľa ADAC? „Zelený“ rebríček má nečakaných víťazov 02 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: 1 - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK 03 - Modified: 2024-12-17 10:05:00 - Feat.: 1 - Title: Posledná nádej pre Európu: Automobily bez dodatočného príplatku za elektrický pohon 04 - Modified: 2024-11-12 10:00:00 - Feat.: 1 - Title: Zákaz aj napriek snahe. Koniec spaľovacích motorov v EÚ platí, nastane od roku 2035 05 - Modified: 2024-09-05 09:00:00 - Feat.: 1 - Title: Palivo, ktoré má vo svete obrovský potenciál. Problémom však je, že ho nikto nechce
01 - Modified: 2025-06-02 22:16:49 - Feat.: - Title: Slovensko čelí epidémii obezity: Každý desiaty človek trpí ťažkým stupňom tohto ochorenia 02 - Modified: 2025-06-02 18:00:00 - Feat.: - Title: Svet stratil 1,8 roka života za dva roky pandémie 03 - Modified: 2025-06-02 12:00:00 - Feat.: - Title: Jednoduchý trik pre zníženie spotreby auta. Ušetriť môžete dokonca aj na pneumatikách 04 - Modified: 2025-06-02 12:00:00 - Feat.: - Title: Viac ako pätina plochy oceánov za posledných 20 rokov stmavla: Aký vplyv má tento úbytok svetla na morský život a našu planétu? 05 - Modified: 2025-06-02 10:13:55 - Feat.: - Title: Teslu v Európe zachraňuje Nórsko, predaje v máji podporil záujem o modernizovaný Model Y
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
03. jún 2025 09:49