Najväčší nemecký autoklub ADAC, ktorý má až 22 miliónov členov, vytvoril rebríček, ktorý by sme mohli pracovne nazvať aj ako zoznam „Najčistejších áut roka 2024“. Jeho autori do neho zaradili viac ako 80 automobilov a asi neprekvapí, že prvým priečkam dominujú práve batériové automobily.
Zároveň však dodávajú, že aj množstvo vozidiel s naftovými motormi má veľmi nízke emisie a Toyota Prius s benzínovým plug-in hybridom v útrobách sa dokonca dostala do prvej desiatky, takže je vo výsledku čistejšia ako mnohé elektromobily. Kým sa dostaneme ku konkrétnym výsledkom, respektíve samotnému rebríčku, poďme sa najprv v rýchlosti pozrieť na metodiku autoklubu ADAC, podľa ktorej prideľuje testovaným vozidlám body za ich environmentálnu stránku.
Pozrite si zoznam TOP10 „najčistejších“ modelov z nového rebríčka Ecotest 2024 nemeckého autoklubu ADAC:
Nemci hovoria, že miera „čistoty“ konkrétneho automobilu je postavená na dvoch skúmaných faktoroch. Na jednej strane ADAC meria skutočne toxické látky z výfukových plynov, teda oxid uhoľnatý, nespálené uhľovodíky, oxidy dusíku a pevné častice. Na druhej strane potom posudzuje emisie CO2, píše TopSpeed.sk.
Pokiaľ ide o samotné bodovanie, za skutočné znečisťujúce látky, presnejšie povedané za ich minimálny obsah v plynoch, ADAC môže prideliť maximálne 50 bodov, zatiaľ čo za oxid uhličitý je to až 60 bodov. Prečo práve tento pomer, to už nemecký autoklub bližšie nevysvetľuje.
Pri pohľade do výslednej tabuľky takzvaného ADAC Ecotestu, ako sa rebríček zostavený Nemcami nazýva, si nemôžete nevšimnúť, že aj elektromobily majú nejaké konkrétne (a v mnohých prípadoch nie práve malé) hodnoty CO2. Ako je to vôbec možné?
Zostáva vám 72% na dočítanie.
