Oblečenie dovážané do Európy môže čoskoro dostať digitálny pas, ktorý preukáže jeho environmentálne vlastnosti a zvýši transparentnosť globálneho módneho priemyslu v hodnote približne 1,7 bilióna dolárov.
Spotrebitelia si budú môcť pomocou QR kódov alebo elektronických štítkov naskenovať digitálne pasy produktov (DPP) a overiť si, či sú ekologické tvrdenia módnych značiek pravdivé.
Ukážu, z akých materiálov je oblečenie vyrobené, koľko energie, vody a chemikálií sa použilo pri jeho výrobe a kto sa podieľal na jednotlivých fázach produkcie.
Podľa analýzy Výskumnej služby Európskeho parlamentu by textilní dodávatelia z Bangladéša, druhého najväčšieho vývozcu odevov na svete, mohli počiatočnú verziu tohto pasu zaviesť už v roku 2027.
„Keďže spotrebitelia kladú čoraz väčší dôraz na udržateľnosť a transparentnosť, digitálny pas výrobku môže byť kľúčovým nástrojom na poskytovanie detailných záznamov o environmentálnej stope každého kusu látky – od bavlníkového poľa až po hotový odev,“ uviedol Asif Ibrahim, viceprezident odevnej výrobnej spoločnosti Newage Group of Industries so sídlom v Dháke.
Ibrahim však upozornil, že menší výrobcovia sú ďaleko od pripravenosti splniť nové prísne požiadavky Európskej únie, ktorých cieľom je zabrániť výrobcom v nadhodnocovaní ich ekologických tvrdení.
Módni výrobcovia už teraz poskytujú rozsiahle množstvo údajov – od mzdových informácií po certifikácie materiálov – o pracovných a environmentálnych štandardoch, aby splnili požiadavky odberateľov a audity.
Správa britskej mimovládnej organizácie Greenpeace z roku 2023 však uviedla, že niektoré značky a dodávatelia zavádzali spotrebiteľov, napríklad vyzdvihovaním svojich výsledkov v recyklácii, hoci väčšina „recyklovaných“ vlákien pochádzala z plastových fliaš, nie z textilného odpadu.
„Poskytovanie autentických a sledovateľných údajov z celého dodávateľského reťazca je kľúčové na zastavenie problému greenwashingu,“ povedal Rezwan Ahmed, generálny riaditeľ spoločnosti Aus Bangla Jutex, ktorá vyrába tašky, čiapky a zástery z recyklovanej a organickej bavlny.
Databáza kvality
Bangladéšski dodávatelia už začali spolupracovať s technologickými firmami, aby sa na tieto zmeny pripravili.
Ahmed nadviazal partnerstvo s holandskou spoločnosťou Aware, ktorá spolupracuje s viacerými módnymi dodávateľmi a využíva digitálnu databázu blockchain na zaznamenávanie relevantných údajov počas premeny látky na hotový odev.
Výrobca zadá kľúčové údaje – napríklad jemnosť priadze, spotrebu vody alebo farbu – a blockchainová platforma spoločnosti Aware následne vygeneruje QR kód pre spotrebiteľov.
„Výrobcovia budú mať kontrolu nad tým, aké informácie sprístupnia značkám a spotrebiteľom – chceme im dať vlastníctvo nad ich dátami,“ uviedol Muyeed Hasan, manažér spoločnosti Aware pre Bangladéš.
Čističky bavlny, práčovne a farbiarne, ako aj výrobcovia hotových odevov budú do svojich digitálnych profilov nahrávať všetky relevantné údaje a certifikáty a zároveň v reálnom čase dopĺňať informácie o každej výrobnej šarži.
Tvrdenia o spotrebe energie a vody budú overované tretími stranami, povedal Hasan pre Context.
Lepšie vybavenie
Podľa Ibrahima z Newage Group si zavedenie pasov môže vyžiadať, aby menší výrobcovia odevov v Bangladéši zlepšili svoje hardvérové a softvérové vybavenie, ako aj spôsob správy dát.
Menší výrobcovia tvoria veľkú časť z približne 3 320 exportne orientovaných odevných tovární v Bangladéši, uvádza projekt Mapped in Bangladesh, ktorý vyvinula univerzita BRAC v bangladéšskej metropole.
Britská spoločnosť DigiProdPass nadviazala partnerstvo s Bangladéšskym združením výrobcov a exportérov odevov (BGMEA), aby pomohla menším producentom splniť nové požiadavky digitálnych pasov.
Výkonný riaditeľ DigiProdPass Salauddin Sohag uviedol, že jeho firma spúšťa pilotné projekty a plánuje školenia pre menšie podniky, aby im pomohla prispôsobiť sa.
„Dodávatelia budú potrebovať podporu globálnych módnych značiek a rozvojových organizácií na zvýšenie svojej kapacity – zatiaľ čo vláda by mala motivovať skorých osvojiteľov,“ dodal Ibrahim.
