Portugalsko obnovilo dlho odkladanú privatizáciu vlajkovej leteckej spoločnosti TAP. Vláda plánuje predať podiel 49,9 percenta vrátane piatich percent, ktoré budú ponúknuté zamestnancom, povedal dnes premiér Luís Montenegro.
O privatizáciu aerolínií už skôr prejavili záujem tri najväčšie európske letecké spoločnosti - Lufthansa, Air France-KLM a IAG, vlastník British Airways. Air France-KLM dnes zopakovala, že sa procesu zúčastní hneď, ako budú zverejnené všetky podrobnosti. IAG bola opatrnejšia a dodala, že sa najskôr oboznámi s podmienkami a starostlivo zváži ďalší postup. Lufthansa sa odmietla vyjadriť, napísala agentúra Reuters.
Montenegro uviedol, že je presvedčený, že sa nájde mnoho záujemcov. Vláda chce vybrať strategického partnera, aby zabezpečila udržateľnosť a ziskovosť spoločnosti.
Najcennejším aktívom TAP sú povolenia pre lety z Lisabonu do Brazílie, portugalsky hovoriacich afrických krajín a do Spojených štátov. Vláda chce tieto trasy zachovať a ešte rozšíriť. Montenegro dodal, že aerolinky TAP sú pre Portugalsko dôležité, pretože prepravujú väčšinu cestujúcich smerujúcich do krajiny, a podporujú tak rozkvet turistiky, ktorý krajina v posledných rokoch zažíva.
V roku 2021, v čase pandémie choroby covid-19, vykázali aerolinky stratu 1,6 miliardy eur. Firma preto pristúpila k rozsiahlej reštrukturalizácii a získala tiež štátnu finančnú pomoc 3,2 miliardy eur.
V posledných troch rokoch sa už spoločnosť vrátila k zisku. V roku 2024 mala zhruba 8000 zamestnancov a svojimi 99 lietadlami a 19 lietadlami dcérskej spoločnosti TAP Express, ktorá sa zameriava na krátke a stredné vzdialenosti, prepravila vyše 16 miliónov cestujúcich.
O privatizácii TAP sa uvažuje už dlhší čas. Proces sa ale znovu zastavil, keď v marci padla stredopravá menšinová vláda. Po májových voľbách sa k moci vrátila predchádzajúca koalícia, ktorá však stále nemá väčšinu v parlamente, čo by mohlo predaj TAP zablokovať.
