Sídlo krízovej linky si nepredstavujte ako veľkopriestorové call centrum s množstvom bzučiacich operátorov. V skutočnosti ide o byt v činžiaku dva plus jeden. Pripadáte si skôr ako v študentskom bývaní, ktoré je nápadné len upratanosťou a tým, že v každej izbe je stôl s počítačom.
Ten hlas patrí M., ktorý je povolaním školský psychológ a služby na krízovej linke má ako vedľajší úväzok. Rád by som vám ho predstavil celým menom a prezradil, akým nepracovným koníčkom sa preslávil, lenže musím zachovať jeho anonymitu. Je to v záujme jeho osobnej bezpečnosti.
A ešte druhá podmienka, na ktorej sme sa s M. dohodli: nebudem počuť hlasy volajúcich klientov. Ročne sem v akútnej duševnej kríze volajú až desiatky tisíc ľudí a nejde len o to, že sa medzi nimi mihnú aj populárni herci, politici a iné známe tváre.
Nesmie byť ohrozená dôvernosť krízovej linky, ale existuje aj nepatrné riziko, že číslo 116 123 by práve dnes v noci mohol vytočiť aj niekto z mojej najbližšej rodiny. Alebo kamarát z futbalu. Alebo kolega z práce, ktovie... Náhoda je blbec. A ťažko povedať, ako by som sa s nechceným odhalením dôverného problému blízkej osoby sám vyrovnal.
Hneď mi napadá, že to isté sa predsa hypoteticky môže stať aj interventovi, však? „Áno, stať sa to môže. A stáva,“ prikývne M. „Presnejšie, mne sa to za päť rokov služby na linke stalo raz.“ Aha? A čo potom? „Na takéto situácie sme trénovaní. Nemusíme si byť ani istí, že sa s volajúcim osobne poznáme.
Stačí len dojem. V takej situácii krízový intervent nemá ani overovať, ani sa sám predstavovať. Ideálne má taktne povedať: Prepáčte, ale mám dojem, že sa poznáme, takže náš hovor by som nemohol viesť profesionálne správne.“ A čo teda ďalej?
„Intervent by mal klienta citlivo odporučiť na inú podobnú službu. Alebo ho požiadať, či môže zavolať niekedy neskôr. A hovor ukončiť. Keby intervent v rozhovore pokračoval, je to rovnaká situácia, ako keby lekár operoval vlastné dieťa – to tiež nie je profesionálne v poriadku.“
Reči o samovražde
Blíži sa deväť hodín večer a
Zostáva vám 81% na dočítanie.