Základná škola Borodáčova 2 v Bratislave roky funguje na hrane personálnych možností. Riaditeľ Martin Kotyra hovorí, že učiteľov je málo a najviac to cítiť v odborných predmetoch. Najťažšia situácia je pri matematike. Výučba dnes funguje iba vďaka dvom učiteľom seniorom, čo podľa Kotyru nie je dlhodobo udržateľné.
Podobne problematická je aj informatika, ktorú škola už dlhšie zabezpečuje neodborne, keďže kvalifikovanú osobu sa im stále nepodarilo nájsť. S angličtinou si poradili len vďaka náhode: miesto sa podarilo obsadiť až po tom, čo sa učiteľka rozhodla vrátiť z rodičovskej dovolenky skôr. „Obávame sa, čo bude ďalej, absolventov je málo,“ komentuje.
Inštitúcie preto v praxi siahajú po viacerých núdzových riešeniach. Najčastejšie ide o zlučovanie tried, mobilizáciu nekvalifikovaných osôb, zvyšovanie úväzkov či nadčasov a zapájanie asistentov alebo vychovávateľov, ktorých je však takisto málo. To však nie je dlhodobo udržateľné.
Borodáčova pritom nie je výnimkou. Desiatky základných škôl hlásia rovnaké ťažkosti a dáta ukazujú, že pri kľúčových predmetoch ide o trend, ktorý sa na Slovensku v posledných rokoch skôr prehlboval.
Kto chýba najviac?
Zostáva vám 73% na dočítanie.
