Základná škola Černyševského v bratislavskej Petržalke sa do reformy zapojila minulý rok.  FOTO: HN/Miroslava Spodniaková
StoryEditor

Behacie diktáty a hodnotenie bez štvorky či päťky. HN sa boli pozrieť v škole, kde sa žiaci učia po novom

30.10.2025, 19:41
  • Ako sa škola pripravovala na kurikulárnu reformu a s akými nejasnosťami zápasila?
  • HN sa zúčastnili na klasickej hodine, kde sa žiaci učia po novom. 
  • Slovné hodnotenie nahrádza známky – učiteľ tak opisuje, čo dieťa ovláda a čo potrebuje trénovať.

V triede to žije. Deti sa presúvajú medzi lavicami, komunikujú medzi sebou. Všetci pôsobia komfortne, prevláda pozitívna atmosféra. Trieda je plná pomôcok – domino, figúrky, paličky alebo Hejného kocky. Na prvý pohľad to pôsobí ako chaos, ale keď sa človek započúva a zapozerá, zistí, že v triede je poriadok. Matematiky je tu viac, než by ste čakali.

Hodina sa nezačína otvoreným zošitom ani tichým diktovaním príkladov. Učiteľka stojí pred žiakmi a v rukách nedrží pravítko ani kriedu. Priniesla totiž stolovú hru Človeče, nehnevaj sa. Avšak namiesto bežných políčok sú na ploche matematické úlohy. Kto chce posunúť figúrku dopredu, musí príklad vyrátať.

O chvíľu sa hracia doska vymení za loptu. Učiteľka ju vyhodí do vzduchu a chlapec v druhej lavici ju nadšene chytí do rúk. „Desať plus tri?“ položí učiteľka otázku skôr, než dopadne na jeho ruky. „Trinásť!“ odpovie chlapec a hádže ju ďalej. Každé dieťa vymýšľa vlastný príklad. V triede je ruch, ale kontrolovaný – každé dieťa je súčasťou hry aj výučby.

image

Prodekan Ekonomickej univerzity: Štipendiá doktorandov vôbec nepokrývajú náročnosť štúdia a život v Bratislave

Následne sa deti preskupia do dvojíc. Učiteľka prednesie deťom matematickú slovnú úlohu. Ruch je dovolený, pretože patrí k práci. Učiteľka sa pozerá, občas si k niekomu kľakne. „Ako si na to prišiel?“ pýta sa nie preto, aby ho skúšala, ale aby ho priviedla k vysvetleniu. Deti ukazujú, rátajú, pomáhajú si.

Až keď všetci prídu na riešenie, prichádza záver. Ten nie je oznámený zvončekom, ale rozhodnutím učiteľky. Deti si sadnú do kruhu. „Čo sa vám dnes podarilo? S čím ste mali najväčší problém? A ako ste sa pri tom cítili?“ Prechádzajú si deň a hodnotia sa.

Aj takto dnes môže vyzerať matematika po zavedení kurikulárnej reformy, ktorú si bola redakcia HN pozrieť priamo na Základnej škole Černyševského v bratislavskej Petržalke. 

Čo im na začiatku chýbalo? 

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 76% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-10-20 17:38:00 - Feat.: 1 - Title: Pol výplaty navyše? Učitelia dostanú nový príplatok, odborári aj riaditeľka varujú pred rizikami 02 - Modified: 2025-10-19 17:30:00 - Feat.: 1 - Title: Obedy zadarmo nie sú zadarmo. Školy zas poslali rodičom žiakov účty, sú až do výšky 20 eur za mesiac 03 - Modified: 2025-10-14 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Drucker mení pravidlá pre domškolákov. Kritici varujú: pre jednu skupinu žiakov je to nerealizovateľné
01 - Modified: 2025-12-03 23:14:35 - Feat.: - Title: Neustálemu žiadaniu o pracovnú zmluvu je koniec. Život vysokoškolským učiteľom má uľahčiť novinka v zákone 02 - Modified: 2025-12-01 23:00:00 - Feat.: - Title: Kľúčové predmety nemá na školách kto učiť. Kritické sú najmä tri pozície 03 - Modified: 2025-11-20 13:19:34 - Feat.: - Title: Rakúsko chce dievčatám na školách zakázať nosiť šatky zahaľujúce hlavu 04 - Modified: 2025-11-18 23:00:00 - Feat.: - Title: Deti 21. storočia myslia inak. A škola sa mení s nimi 05 - Modified: 2025-11-17 23:00:00 - Feat.: - Title: Zásadná zmena zamieša karty pri prijímaní žiakov. Školy aj ich zriaďovatelia majú výhrady
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
05. december 2025 19:44