Slavomíra Palková je riaditeľkou jednej z najväčších základných škôl v Nitre. FOTO: Facebook školy, Archív Respondenta
StoryEditor

Ako vyzerá školská reforma v praxi? Mentorov majú aj riaditelia, niektorí učitelia čelia obavám (rozhovor)

22.02.2025, 00:00

V rozhovore s riaditeľkou Základnej školy Fatranská v Nitre Slavomírou Palkovou sa dozviete:

  • Ako štát pomáha školám pri zavádzaní kurikulárnej reformy.
  • Či budú naše deti lepšie pripravené na život, keď sa budú učiť novým systémom.
  • Akú zmenu zažívajú učitelia.
  • Čo hovoria rodičia na nový systém vzdelávania.

Prečo ste sa rozhodli zapojiť do kurikulárnej reformy?

Pretože sme videli príležitosť pomoci od štátu, Regionálneho vzdelávacieho centra a Národného inštitútu vzdelávania a mládeže.

Taktiež preto, lebo sme mnohé aktivity, ktoré kurikulárna reforma priniesla, už realizovali aj predtým. Na prvom stupni je to bežné. Do toho sme otvorili anglické triedy, takže sme to vnímali ako príležitosť spojiť jedno s druhým.

Aké aktivity ste vykonávali už pred tým, ako ste sa zapojili do nového systému vzdelávania?

Mali sme napríklad tematické dni. Využívali sme projektové či skupinové vyučovanie. Taktiež učenie v prírode, vybudovali sme vonkajšie triedy.

Následne sme zaviedli tandemové vyučovanie, využívame asistenta vo vyučovacom procese nielen ako pomoc, no aj v rámci tohto. Dohodli sme sa s Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitre na tom, že zapojíme do týchto aktivít aj študentov v rámci praxe.  

U vás táto novinka funguje od septembra. V čom vidíte jej pozitíva?

Asi vo voľnejšej ruke. Učiteľ ich nemá zviazané nejakými normami. Môže sa viac realizovať. No zároveň je to aj omnoho náročnejšie na prípravu. Preto by sa dalo povedať, že na jednej strane je to pozitívum, na strane druhej, keďže nie sme chránení nejakými učebnicami a plánmi a je vyššia náročnosť na prípravu, aj negatívum.

Aké máte u žiakov reakcie na nový spôsob vzdelávania?

Prváci to neberú ako reformu, lebo ešte nikdy nezažili, ako by vyzeral iný vyučovací proces, že by celý čas mali napríklad sedieť v laviciach. Oni nevidia rozdiely. Pre ne je podstatné, či sa cítia dobre. A ak áno, tak je to alfa a omega všetkého. 

Vidieť na deťoch nejaký rozdiel pri učení oproti predchádzajúcim prvým ročníkom?

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 83% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-01-27 09:08:21 - Feat.: 1 - Title: V čitateľskej gramotnosti na Slovensku zaostávame. Inšpekcia zistila, že táto zručnosť stredné školy nezaujíma 02 - Modified: 2025-01-08 08:38:11 - Feat.: 1 - Title: Rezort školstva prezradil priority na rok 2025. Podľa Druckera môžu priniesť ďalšie zvyšovanie daní 03 - Modified: 2023-12-25 18:30:00 - Feat.: 1 - Title: Slovenské školstvo je na tom zle. HN sa pokúsili nájsť päť pozitívnych vecí, ktoré sa v ňom tento rok stali
01 - Modified: 2025-12-04 19:47:24 - Feat.: - Title: Rusko vrátilo sedem ukrajinských detí. Kľúčovú úlohu pri vyjednávaní zohrala Melania Trumpová 02 - Modified: 2025-12-05 14:43:46 - Feat.: - Title: Smartfón vo veku 12 rokov? Súvisí s týmito zdravotnými problémami 03 - Modified: 2025-11-26 19:26:24 - Feat.: - Title: V areáli školy v Michalovciach sa našla podozrivá nádoba, mal na nej byť odkaz pre Zelenského 04 - Modified: 2025-11-23 19:00:54 - Feat.: - Title: Rezort školstva pokračuje v zbere dát v rámci národného projektu o duševnom zdraví, výsledky budú o rok 05 - Modified: 2025-11-21 20:26:01 - Feat.: - Title: Rodičov chlapca, ktorý spáchal hromadnú vraždu v škole v Srbsku, budú opäť súdiť
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
05. december 2025 22:28