Vaša firma vyrába technológie, ktoré podporujú bezpečnosť na tratiach. Vedeli by ste na úvod priblížiť, o aké prístroje ide?
Dodávame elektronické systémy pre hnacie vozidlá, teda do lokomotív a osobných súprav. Naším najúspešnejším produktom je vlakový zabezpečovač národného typu. Dodávame aj riadiace a záznamové systémy. Vyrábame ich pod značkou MIREL. Venujeme sa celému životnému cyklu týchto produktov. Robíme vývoj hardvéru aj softvéru. Poskytujeme záručný a pozáručný servis, ako aj plánovanú údržbu.
Na čo presne slúžia tieto systémy?
Vlakový zabezpečovač je zariadenie, ktoré pomáha a preberá kontrolu nad riadením vozidla s cieľom zabrániť nebezpečným situáciám. Ich príčinou môže byť buď indispozícia rušňovodiča, alebo aj jeho nepozornosť. Systém vyhodnocuje návestné znaky na trati a adekvátne na ne reaguje. V krajnom prípade aktivuje núdzovú brzdu. Ak rušňovodič nie je dostatočne aktívny, systém zastaví vlak.
Ako funguje riadiaci systém?
Má bližšie k priemyselnej automatizácii. Ide o srdce lokomotívy, ktoré riadi trakciu, motory, zberače, svetlá, teda všetky agregáty na vozidle. Je to podobné ako v aute či lietadle.
Dodávate produkty aj pre štátne firmy. Vedeli by ste priblížiť, čo presne?
Naši slovenskí zákazníci sú primárne veľkí dopravcovia ako Železničná spoločnosť Slovensko a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Samozrejme, systémy majú vo svojich vlakoch aj súkromní dopravcovia. Treba povedať, že v súčasnosti viac ako tri štvrtiny svojich produktov a služieb vyvážame do zahraničia.
Prevažne smerujeme export do Nemecka a do ďalších štátov v regióne strednej Európy. Vzhľadom na požiadavky interoperability vozidiel v Európe musia byť rušne spôsobilé prevádzky v krajinách vyšehradskej štvorky vybavené systémami, ktoré im to umožňujú.
Ako sa za posledné obdobie zmenila bezpečnosť na slovenských tratiach?
Na trhu pôsobíme už 29 rokov. Za toto obdobie sa bezpečnosť v slovenskej železničnej sieti markantne zlepšila. Je to dané technológiami. Za bývalého Československa bola bezpečnosť na tratiach ...
Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-07-15 11:10:47 - Feat.: - Title: Vlaky tu spomaľujú už roky. Štát dá opraviť trať na západe, po ktorej vozí svoje autá aj Jaguar
02 - Modified: 2025-07-05 11:02:00 - Feat.: - Title: Vlakové trate by mali byť do konca roka pokryté mobilným signálom
03 - Modified: 2025-07-01 10:51:30 - Feat.: - Title: Železnice idú modernizovať 33 motorových vlakov. Bagety vynovia za 30 miliónov eur
04 - Modified: 2025-06-11 12:50:59 - Feat.: - Title: Autovlak medzi Prahou a Slovenskom sa po polroku vracia. Prvý spoj vyrazí 1. júla z novej stanice Praha-juh
05 - Modified: 2025-05-30 09:54:03 - Feat.: - Title: Vo vlakoch do a z Chorvátska je už viac ako polovica kapacít naplnená, tvrdí ZSSK