StoryEditor

Bratislava nie je hriešne bohatá

31.08.2015, 00:00
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal v rozhovore pre HN vysvetľuje, ako chce nahnať ľudí z áut do vlakov.

Stretli sme sa v jeho rozľahlej pracovni v historickom centre hlavného mesta. V bielej košeli s vyhrnutými rukávmi a bez kravaty pôsobil neformálne. Súčasný primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal hovoril o oživení plánov na výstavbu novej vlakovej stanice, ale aj o parkovacej politike v celom meste.

Ako je to s financovaním Bratislavy? Mesto prichádza o peniaze aj preto, lebo veľa ľudí tu nemá zriadený trvalý pobyt. Ako ich chcete motivovať, aby si ho tu zriadili?

Naše bežné príjmy sú zhruba 220 miliónov, asi 85 percent z toho sú viazané výdavky na školstvo, sociálne veci a podobne. Z tých 15 voľných percent je dlhodobo zazmluvnená polovica na zimnú a letnú údržbu, osvetlenie. Takže nám zostáva sedem percent na to, aby sme financovali to, čo potrebujeme. Brno má 380 miliónov eur, a to je krajské mesto. Na Slovensku si ľudia myslia, že Bratislava je hriešne bohaté mesto. Možno niektorí Bratislavčania, ale mesto nie. Toto treba zmeniť. Jedným z aspektov sú práve ľudia, ktorí tu dlhodobo žijú, ale nemajú tu trvalý pobyt. Oni tu pracujú, žijú, užívajú si, ale neprispievajú priamo, pretože ich dane idú do ich obcí.

Tí ľudia tu predsa míňajú peniaze...

Ale mesto z toho nemá nič. Zvyšujú povedzme daň z príjmu firmám, ale to ide do štátu. A to je dlhodobo neudržateľné a nespravodlivé. Jedným z nástrojov, ako prinútiť týchto ľudí, aby si tu zriadili trvalý pobyt, je parkovacia politika. Nebude rezident, nebude mať kde parkovať. Aj to je dôvod, prečo chceme od prvého januára 2016 túto politiku spustiť.

Čo tí, ktorí dochádzajú iba za prácou?

To, čo funguje všade vo svete – verejná hromadná doprava. Preto hovorím, posilnime prímestskú vlakovú dopravu, aby ľudia mali alternatívu. To sa nedá jedno bez druhého. Zmyslom parkovacej politiky nie je potrestať niekoho za to, že má auto, ale vyčistiť mesto a Bratislavčanom zabezpečiť parkovacie miesta. A Nebratislavčania sa tomu budú musieť prispôsobiť tak, ako občania všetkých hlavných miest Európskej únie. Musíme povedať, že mať auto v meste je náklad. Právo na parkovanie nie je základné ľudské právo, takže je to náklad a s tým sa treba vyrovnať.

Ako chc...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2007-09-05 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Penta vymenila šéfov svojej Privatbanky
01 - Modified: 2024-01-05 13:07:46 - Feat.: - Title: Permanentný dialóg o rozvoji 02 - Modified: 2023-12-07 23:00:00 - Feat.: - Title: Reforma regiónov by mohla pomôcť slovenskej pravici 03 - Modified: 2023-11-28 19:00:00 - Feat.: - Title: Manuál na rozvoj regiónov 04 - Modified: 2023-10-23 22:20:10 - Feat.: - Title: Bratislavské reformy by mala sledovať aj vláda 05 - Modified: 2023-10-05 12:08:32 - Feat.: - Title: Štát má presunúť viac moci do regiónov, musí ich podľa Balíka aj finančne podržať
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
25. apríl 2024 19:17