S Rómami sa dostávame do kontaktu každý deň, či už o nich počujeme z úst politikov alebo ich stretávame na ulici, či v práci. Ide o najpočetnejšie etnikum na Slovensku, podľa Atlasu rómskych komunít je ich u nás viac ako 440-tisíc. No aj napriek tomu o nich mnohí Slováci nevedia takmer nič.
Na Slovensku je niekoľko možností, kde sa dá študovať rómske etnikum. Napríklad Centrum jazykov a kultúr národnostných menšín na Prešovskej univerzite poskytuje štúdium učiteľstva rómskeho jazyka, literatúry a reálií. Na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre zas existuje Ústav romologických štúdií, ktorý slúži na pripravovanie odborníkov pre sociálnu oblasť. Študijný odbor sociálne služby a poradenstvo na tomto ústave zahŕňa v sebe predmety o Rómoch zamerané na ich jazyk, literatúru, kultúru a dejiny. Ani jedno z týchto štúdií však neposkytuje komplexný náhľad do histórie, kultúry a jazykovej a spoločenskej situácie Rómov ako etnicky definovanej skupiny ľudí.
Zdrojom predsudkov je neinformovanosť
Romistika sa okrem iného snaží o odbúravanie stereotypov a predsudkov voči rómskej komunite. K negatívnej mienke o Rómoch podľa študentky Kláry dochádza kvôli nedostatočnému povedomiu majority. „Tieto dve kultúry sa navzájom dobre nepoznajú a potom z toho neznámeho plynú aj predsudky,“ uviedla študentka pre HN Globálne. Práve vzájomná interakcia by podľa jej slov mohla pomôcť k zlepšeniu vnímania Rómov v spoločnosti.
Rovnako to vníma aj vedúca odboru Sadílková. Hlavný problém vidí v tom, že sa žiaci základných a stredných škôl takmer vôbec neučia o rómskej národnosti a od detstva sú konfrontovaní s určitým väčšinovým obrazom Rómov a verejným diskurzom, ktorý sa k nim viaže. „O Rómoch sa v podstate nikto nič nedozvedá v rámci plánu povinne poskytovaných informácií základných a stredných škôl. Pokiaľ nemá to šťastie, že narazí na učiteľov, ktorí majú chuť niektorú z kultúrne historických tém týkajúcich sa Rómov do vyučovania zaradiť. To veľmi ochudobňuje a svojím spôsobom poškodzuje všetkých zúčastnených, vrátane Rómov samotných,“ uviedla Sadílková.
Nájsť spoločný dialóg
Učitelia pôsobiaci v odbore sa snažia svojich študentov informovať o rómskom etniku prostredníctvom čítania a debát o jednotlivých aspektoch histórie a kultúry Rómov, no prínosom sú aj interakcie so samotnými Rómami ako študentmi, lektormi jazyka či hosťami prednášok a diskusií. Dôraz kladú práve na vzájomnú komunikáciu, ktorá je podľa Kláry kľúčová v boji proti predsudkom a sterotypizácii.
„Základom musí byť komunikácia s Rómami – nemožno ich pozíciu čo i len mentálne obmedzovať na predstavu istej exotizovanej skupiny obetí, v horšom prípade výhradných pôvodcov ´problému´ – je nutné počítať s nimi ako so spoluaktérmi, spolutvorcami našej spoločenskej klímy a spoluriešiteľmi všetkých výziev, ktorým ako spoločnosť čelíme,“ dopĺňa Sadílková.
Zoznámenie sa s Rómami v širšom spoločensko-historickom kontexte študenti označujú ako skúsenosť, ktorá im pomohla dozvedieť sa viac aj o sebe, pokračuje Sadílková. „Nerómom štúdium rozšíri obzory a spoznajú ľudí, s ktorými nažívajú v jednej krajine. Rómovia viac spoznajú svoju vlastnú kultúru, svoje vlastné etnikum. Nie každý Róm v súčasnosti hovorí po rómsky, takže sa môže oboznámiť s rómskym jazykom a nájde svoju vlastnú identitu,“ vysvetľuje prínos romistiky Klára. Podľa nej je zaujímavé aj štúdium rómskeho jazyka, ktorý má tak isto ako ktorýkoľvek iný jazyk svoje vlastné pravidlá a gramatiku.
Uplatnenie je rôzne
Hoci Klára priznala, že občas sa stretla s nechápavými pohľadmi ľudí, ktorí nerozumeli, prečo takýto odbor študuje, sama výber svojho štúdia neľutuje. „Chcela by som robiť sociálnu prácu s Rómami. Vďaka romistike ovládam rómsky jazyk, poznám viac ich kultúrne pozadie, takže viac rozumiem tomu, prečo niekedy konajú tak ako konajú, čo je pre nás občas nepochopiteľné,“ uviedla študentka a dodala, že rómska situácia sa zlepšuje aj práve preto, že čoraz viac ľudí začína pracovať s Rómami a rómska komunita sa viac otvára tej majoritnej.
Uplatnenie absolventov romistiky je rôznorodé, najčastejšie nachádzajú pracovné miesta v rámci neziskového sektora, v národných, ale aj medzinárodných organizáciách zaoberajúcich sa agendou spojenou s riešením aktuálnych spoločenských problémov. Absolventi tiež nachádzajú uplatnenie v štátnom sektore, napríklad na ministerstvách či vo vládnych agentúrach. Podľa Sadílkovej určitý počet študentov nachádza uplatnenie aj mimo odbor, pričom využívajú vo svojej práci skúsenosti a vedomosti, ktoré si osvojili počas štúdia. Medzi absolventmi sú tak napríklad aj novinári či dokumentaristi.