Okrem rozvoja koľajového systému na svojom území pokračuje hlavné mesto aj v budovaní električkových tratí. V súčasnosti administratívne realizuje, resp. dokončuje štyri električkové projekty a vo vízii má ďalších sedem rozvojových projektov.
Do roku 2023 bude všetko dokončené
Primátor ubezpečuje, že do roku 2023 bude všetko "dokončené, vyfakturované, zaplatené a odovzdané". Pred dokončením verejného obstarávanie je projekt rekonštrukcie Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály. Zároveň boli vyhlásené verejné obstarávania na rekonštrukciu Ružinovskej a Vajnorskej radiály.
Vo vízii mesta na najbližších niekoľko rokov je okrem toho ďalších sedem projektov. Ide o predĺženie Saratovskej ulice a Dúbravskej radiály k plánovanému Terminálu integrovanej osobnej dopravy (TIOP) pri Boroch, kde sa má stretnúť električka s vlakom a následne v druhej etape posun do Devínskej Novej Vsi. K ďalšiemu plánovanému TIOP-u by sa mala predĺžiť aj Ružinovská radiála.
Predĺženia by sa mala dočkať aj Vajnorská radiála, ktorá sa v súčasnosti končí pri Zlatých pieskoch. Tá by mala v budúcnosti viesť k železničnej stanici vo Vajnoroch, kde budú stáť posilnené vlaky z Trnavy a Galanty a kde sa pripravuje jedno zo záchytných parkovísk.
Prepojenie Slovnaftu s Vrakuňou
Naplánované je tiež prepojenie Slovnaftu s Vrakuňou a Podunajskými Biskupicami, prepojenie Petržalky a Ružinova a tiež vybudovanie spojnice Račianska-Vajnorská-Ružinovská.
O konkrétnych termínoch však primátor hovoriť veľmi nechce. "V bratislavskej realite je ťažko hovoriť termíny, lebo viete, že sa tu stávajú nepredvídateľné veci. Hovoríme skôr, samozrejme, o rokoch," skonštatoval Nesrovnal.
Projekty sú podľa neho v rôznom stupni procesnej prípravy. Niektoré majú územnoplánovacie štúdie, niektoré aj ďalšie podklady, niektoré sú zakreslené v územnom pláne mesta (ÚPN), pre niektoré by sa mal ÚPN meniť. Podotkol však, že najbližšie termíny k realizácii majú projekty prepojenia tratí s TIOP-mi, teda Dúbravka-Lamač a Ružinov.
Financovanie projektov bude viaczdrojové. Okrem peňazí z eurofondov nevylučuje primátor ani súkromné zdroje. Hlavné mesto bude projekty spolufinancovať.
Nové projekty:
• predĺženie Dúbravskej radiály k TIOPu Lamač o dĺžka trate: 0,8 km o stav: v súčasnosti sa pripravujú podklady pre verejné obstarávanie na zhotoviteľa štúdie realizovateľnosti • predĺženie Dúbravskej radiály k Volkswagenu o dĺžka trate: 3,12 km o stav: trať je potrebné preveriť štúdiou realizovateľnosti.
• predĺženie Ružinovskej radiály k TIOPu Ružinov o dĺžka trate: 0,6 km o stav: v súčasnosti sa pripravujú podklady pre verejné obstarávania na zhotoviteľa štúdie realizovateľnosti
• predĺženie električkovej trate k plánovanému záchytnému parkovisku pri Vajnorskom jazere / ŽST Vajnory o dĺžka trate: 2,02 km o stav: vypracovala sa štúdia realizovateľnosti. V súčasnosti sa pripravujú podklady pre verejné obstarávania na zhotoviteľa DÚR.
• Vrakuňsko – Biskupická radiála o dĺžka trate: 9,8 km o stav: vypracovaná technicko-ekonomická štúdia realizovateľnosti s variantnými riešeniami
• Prepojenie radiál Račianska – Vajnorská – Ružinovská o dĺžka trate: 6,9 km o stav: trať je potrebné preveriť štúdiou realizovateľnosti.
Aktuálne projekty
Dúbravsko - Karloveská radiála
• modernizácia úseku od tunela pod hradným vrchom v Starom Meste po zastávku Damborského v Dúbravke o dĺžka trate: 6,77 km o predpokladaný termín výstavby: 2018 - 2019 o stav: prebieha verejné obstarávanie na stavebné práce na modernizáciu trate o financovanie: OPII 2014 – 2020 a súčasťou rozpočtu HM BA
NS MHD II. časť Petržalka
• dĺžka trate: 3,78 km o predpokladaný termín výstavby: prelom r. 2020/2021 – 2022 o stav: v júli 2018 sa zazmluvnili ďalšie stupne PD na NS MHD II. časť - Jungmannova - Janíkov Dvor (el. trať v Petržalke) - DSP a DRS s plánom získania stavebného povolenia v r. 2019. Momentálne prebieha proces územného konania o financovanie: OPII 2014 – 2020 a súčasťou rozpočtu HM BA
Ružinovská radiála
• modernizácia úseku od Amerického námestia v Starom Meste po zastávku Chlumeckého v Ružinove o dĺžka trate: 4,9 km o termín výstavby: prelom r. 2021/2022 – 2023 o stav: v júli 2018 sa zahájilo verejné obstarávanie projektovej dokumentácie (DÚR, DSP) na modernizáciu o financovanie: OPII 2014 – 2020 a súčasťou rozpočtu HM BA
Vajnorská radiála
• modernizácia úseku od Trnavského mýta po obratisko o dĺžka trate: 6,55 km o termín výstavby: prelom r. 2021/2022 – 2023 o stav: v júli 2018 sa zahájilo verejné obstarávanie projektovej dokumentácie (DÚR, DSP) na modernizáciu o financovanie: OPII 2014 – 2020 a súčasťou rozpočtu HM BA
Zrealizované projekty
Hlavné mesto SR a DPB v poslednom období zrealizovalo výstavbu, modernizáciu a rekonštrukciu existujúcich električkových tratí v úsekoch:
• Hlavné mesto vybudovalo novú električkovú trať a spojilo dve MČ Staré Mesto a MČ Petržalka - NS MHD 1. časť (úsek od Štúrova ul. - Jugmannova ul.) - 2,42 km úsek - financované z OPD (rok: 2013 - 2015)
• električková trať v úseku Americké námestie – Špitálska po zastávku Mariánska v dĺžke 0,5 km - realizátor DPB z financií HMBA (rok: 2017)
• Šafárikovo námestie – Námestie Ľ. Štúra - 0,52 km úsek – realizátor DPB, financované z prostriedkov HMBA (rok: 2015)
• Radlinského - Štefanovičová - 0,72 km úsek - financované z OPD (rok: 2015)
• Hlavná železničná stanica - Štefanovičová - 1,18 km úsek – úsek od hlavnej stanice po zastávku Žilinská v dĺžke 0,680 km zrekonštruoval DPB, a.s. z vlastných zdrojov (rok: 2014-2015)
• Dúbravka - obratisko Pri Kríži - Hanulova - 1,9 km úsek - financované z OPD (rok: 2014)
• Vybudovanie integrovanej zastávky MHD Blumentál - viedenský typ – financované z OPBK (rok: 2014)