Na Slovensku je v súčasnosti 33 vysokých škôl a univerzít. Je to na počet obyvateľov neobvykle vysoké číslo. Ak by ste dnes nasadli do rýchlika v Košiciach a namierite si to do Bratislavy, v každej stanici, kde vlak zastaví, okrem Kysaku, je dnes už vysoká škola.
Kapacita VŠ prevýši záujem
Odborníci odhadujú, že v priebehu desiatich rokov bude kapacita vysokých škôl jasne prevyšovať záujem a vysokoškolské štúdium stratí na svojej exkluzivite. Počet miest pre vysokoškolákov v praxi sa však rapídne nezvýši, a tak sa budú musieť i vysokoškolsky vzdelaní ľudia zamestnávať na stredoškolských alebo robotníckych pozíciách. Problémom však bude, že im asi bude chýbať pre výkon určitých prác stredné odborné vzdelanie.
Menej stredoškolákov
Kvôli demografickému vývoju klesá počet žiakov stredných škôl. To sa dnes dotýka najmä učilíšť, ktorých kapacity sú nevyťažené a zostávajú voľné. Väčšina žiakov mieri na gymnáziá a akadémie. Neskôr sa nízky počet žiakov odrazí aj na vysokých školách, ktoré sa ešte stále usilujú rozširovať svoje kapacity.
Za krátky čas a niekde to platí už dnes, budú mať maturanti istotu, že sa na nejakú vysokú školu dostanú, a to bez ohľadu na svoje výsledky v štúdiu na strednej škole. Hrozí, že stredné školy tak stratia jednu zo svojich funkcií - nebudú pripravovať žiakov pre trh práce, iba pre vysoké školy. Na trhu však budú chýbať zamestnanci robotníckych profesií, a bude na ňom prebytok vysokoškolákov. Inžinierka ekonómie bude možno napríklad musieť pracovať ako účtovníčka. Lenže, ak predtým nechodila na obchodnú akadémiu, nebude to vedieť.
Centrá vzdelávania
Kvôli konkurencii budú v nasledujúcich rokoch stredné a vysoké školy bojovať o študentov, a to by mohlo priniesť ich vyššiu kvalitu. Ale aj nemuselo. Boj o žiaka či študenta ešte nemusí automaticky znamenať vyššiu kvalitu. Nejedna súkromná stredná škola je toho dôkazom.
Čo však s prázdnymi učilišťami? Rušiť? Odpoveď je jednoznačná: Nie, nerušiť, ale transformovať ich na Centrá odborného vzdelávania pre všetkých, ktorí to potrebujú. Mohli by pracovať ako inštitúty pre vzdelávanie dospelých, kvalifikačné, rekvalifikačné centrá, zaškoľovacie centrá, centrá nadobúdania kvalifikácií v jednoduchých povolaniach, napríklad pre Rómov a podobne. Vzdelávať by mali aj nezamestnaných. Netýka so to len učilíšť, touto transformáciou by malo prejsť celé odborné školstvo.
Širšia ponuka pre všetkých
Ukazuje sa, že je nevyhnutné, aby stredné školy intenzívnejšie spolupracovali so zamestnávateľmi a pripravovali pre nich absolventov podľa ich požiadaviek, ale súčasne tak, aby títo boli pripravení aj na ďalšie vzdelávanie a osobnostný rozvoj. Slovensku stále chýbajú aj nové vzdelávacie programy pre dospelých, ktoré by sa v súčasných školách mohli naďalej vzdelávať a v prípade potreby rekvalifikovať. Na Slovensku pretrváva dojem, že sme vzdelaný národ a ľudia, ktorí sa už pohybujú na trhu práce, majú aj z tohto dôvodu nízku motiváciu na ďalšie vzdelávanie.
Slovenská republika je dnes silne orientovaná na počiatočné vzdelávanie človeka, ale pre ďalší profesijný a odborný rast nemáme do praxe zavedený model celoživotného vzdelávania. Pozitívom je, že znenie zákona o celoživotnom vzdelávaní je pripravené do legislatívneho schvaľovacieho procesu. Táto oblasť je dôležitá pre rozvoj ekonomiky a konkurencieschopnosti. Školy musia ísť v budúcnosti cestou zvyšovania zmysluplnej ponuky nových kvalitných vzdelávacích programov pre všetkých, ktorí chcú, môžu a sú motivovaní sa vzdelávať. A nielen žiaci, ale aj dospelí sa musia vyrovnať s novou situáciou - vzdelanie získané počas strednej či vysokej školy nám vystačí len na pár rokov, popri tom sa musí človek permanentne učiť, zdokonaľovať, nadobúdať nové informácie a vedomosti tak, ako ich prináša veda a technický pokrok. V súčasnosti je na to šanca, lebo tieto programy možno rozbehnúť aj z Európskeho sociálneho fondu.
Fond vzdelávania
Do budúcnosti treba uvažovať o vytvorení Fondu vzdelávania, do ktorého by mohli napríklad prispievať zamestnávatelia zo svojho zisku.
Z tohto fondu by sa mohlo financovať nadštandardné najkvalitnejšie materiálne a technické vybavenie škôl a špičkové vzdelávanie pedagógov. Okrem toho treba pracovať na zvýšení prestíže technických odborov, ktoré sú pre našu ekonomiku i konkurencieschopnosť mimoriadne dôležité a majú napokon aj bohatú tradíciu. Treba pracovať na zlepšení vzťahu detí a mládeže k technike a technickej tvorivosti, ktorá je v učebných plánoch súčasných škôl, najmä druhého stupňa základných škôl, mimoriadne časovo poddimenzovaná a obsahovo nemoderná. Pri obsahovej reforme bude treba túto chybu minulých rokov opraviť.
