V zahraničí je treba mať pri sebe všetky doklady vrátane asistenčnej služby. Dôležitý je aj Európsky preukaz zdravotného poistenia. Najmä v celej Európskej únii, na Islande, v Lichtenštajnsku, Nórsku a Švajčiarsku. Vybavíte si ho vo verejnej zdravotnej poisťovni. Po jeho predložení vás ošetria v štátnych zdravotníckych zariadeniach. Napríklad v Českej republike, kde sú takmer všetky nemocnice štátne a ošetrenie vám poskytnú, ako keby ste boli občan Českej republiky.
1. Cestujete autom a stane sa vám nehoda
- kontaktujte asistenčné služby vašej poisťovne, poradia, ako postupovať v prípade núdzovej situácie
- vyhľadajú a odporučia najbližšie zdravotnícke zariadenie
- zabezpečia tlmočenie pri styku s ošetrujúcim lekárom, políciou či zahraničnými úradmi
- zabezpečia platbu za ošetrenie alebo pobyt v nemocnici, a v prípade, že ste nemohli využiť predpokladaný dopravný prostriedok, zaistia aj návrat domov
A nezabudnite pri kontaktovaní asistenčných služieb uviesť číslo poistnej zmluvy, meno, priezvisko, adresu a telefónne číslo, na ktorom budete zastihnuteľný, a tiež vlastný stručný popis udalosti.
2. Stane sa vám úraz
- vyhľadajte odbornú lekársku pomoc, ak nepoznáte miestne pomery, vždy sa riaďte pokynmi asistenčnej služby vašej poisťovne, tá vám najlepšie poradí, ktoré zdravotnícke zariadenie si v danej krajine máte vybrať
- vyhýbajte sa drahým, súkromným lekárom a klinikám, ich úkony nemusí poisťovňa preplatiť
- predložte ošetrujúcemu lekárovi doklad o cestovnom poistení
- používajte vždy len také lieky, ktoré vám lekár predpísal alebo odporučil, ak ste za lekárske úkony platili v hotovosti, nezabudnite si od neho vyžiadať doklad o zaplatení
- vyžiadajte si od lekára všetky potrebné dokumenty
- požadujte vydanie všetkých dokladov, ktoré potvrdzujú rozsah úrazu, diagnózu, vykonané úkony a uhradené náklady
- požadujte vždy predloženie originálov lekárskych záznamov a dokladov o úhrade nákladov, kópie vám totiž nemusí poisťovňa uznať
- nepodpisujte nič, čomu nerozumiete, ak niektoré dokumenty predsa len podpísať musíte, urobte tak len s písomnou výhradou, že ste príslušnému záznamu nerozumeli
- nahláste poistnú udalosť poisťovni cez kontakty uvedené v poistnej zmluve alebo cez jej asistenčnú službu
- náročné, opakované ambulantné výkony, drahšie úhrady, hospitalizáciu či poistnú udalosť mimo Európy oznámte svojej poisťovni okamžite
- písomné oznámenie o vzniknutej poistnej udalosti spolu s lekárskou správou a ďalšími dokumentmi zašlite poisťovni najneskôr do 3 dní
3. Odcudzia vám batožinu
- poškodenie, stratu alebo krádež okamžite nahláste
- ak sa vám poškodila alebo stratila batožina počas cesty, nahláste to okamžite prepravcovi a spíšte s ním riadny zápis, ktorým sa batožina identifikuje, prípadne opíše jej poškodenie
- poškodenú batožinu sa snažte čo najdôkladnejšie vyfotografovať, alebo inak zdokumentovať rozsah škôd
- pri strate, respektíve podozrení na krádež batožiny, dokladov, platobných kariet alebo hotovosti, udalosť ihneď nahláste na najbližšom útvare miestnej polície a spíšte s nimi protokol o hlásení krádeže alebo straty
- dbajte na to, aby bolo v protokole uvedené, aké veci boli odcudzené, kedy sa krádež stala, kde presne sa veci nachádzali a či bolo miesto, z ktorého zmizli, uzamknuté
- ak sa tak stalo v úschovni alebo v hoteli, informujte okrem polície aj prevádzkovateľa zariadenia, od ktorého si vyžiadajte potvrdený písomný doklad o vzniku škody so zoznamom zmiznutých vecí
- všetky dokumenty, potvrdzujúce poškodenie, stratu alebo odcudzenie vašej batožiny a dokladov, si riadne uschovajte, budete ich potrebovať pri vybavovaní náhradných dokladov a preukazovaní vzniku poistnej udalosti poisťovni.
4. Strata dokladov z ukradnutej batožiny
- stratu alebo krádež platobnej karty, kľúčov či prístupových kariet bezodkladne nahláste svojej banke, prípadne príslušnej inštitúcii a požiadajte ju o ich okamžité zablokovanie
- zmiznutie či stratu mobilného telefónu nahláste svojmu mobilnému operátorovi a požiadajte o zablokovanie SIM karty
- odcudzenie zdravotného preukazu oznámte čo najskôr svojej zdravotnej poisťovni
- ako cestujúci leteckej spoločnosti máte vždy nárok na odškodné, ktorého výška sa však môže líšiť v závislosti od prepravcu, cestovnej triedy, alebo aj toho, či máte alebo nemáte v cieľovej destinácii trvalý pobyt, letecké spoločnosti si väčšinou vyhradzujú 24 hodín na doručenie omeškanej batožiny bez možnosti kompenzácie
- odškodnenie je povinný uhradiť aj prevádzkovateľ zariadenia, z ktorého vám boli odcudzené vaše veci; žiadosť o náhradu škody podajte písomne a jej prevzatie si nechajte potvrdiť
- požiadajte o vydanie náhradných dokladov
- žiadosť podajte na slovenskom zastupiteľskom úrade alebo generálnom konzuláte SR; ak v krajine nie je, obráťte sa na ktorýkoľvek iný zastupiteľský úrad členskej krajiny EÚ
- vyplňte žiadosť, uhraďte správny poplatok a k žiadosti priložte: potvrdenie od polície, dve farebné fotografie pasového formátu, doklad, ktorým preukážete svoju totožnosť, pravdivosť a úplnosť údajov v žiadosti (môže to byť občiansky preukaz, vodičský preukaz, rodný list, respektíve kópia strateného dokladu)
- ak doklad po nahlásení jeho zmiznutia na polícii predsa len nájdete, nesmiete ho používať. Strata je už totiž registrovaná v elektronických systémoch polície a na hranici by ste mohli byť obvinení z toho, že cestujete s ukradnutým alebo strateným dokladom.
Zdroj: poistenie.sk, netfinance.sk