Popredné západné médiá a technologické spoločnosti budú pred novembrovými voľbami v Spojených štátoch monitorovať dezinformácie prostredníctvom spoločného "výstražného systému". Nástroj vzniká pod hlavičkou organizácie Trusted News Initiative (TNI), ktorej členmi sú Facebook, Google, Twitter, spravodajské agentúry Reuters a AFP či britská vysielacia spoločnosť BBC. Tá tento týždeň oznámila, že radu TNI rozšírili aj agentúra AP a denník The Washington Post.
Projekt by mohol zefektívniť ťaženie sociálnych sietí proti škodlivému obsahu, pretože služby ako facebook a twitter sa v tomto smere často opierajú o prácu veľkých médií alebo iných "fact-checker" (overovateľov faktov). Nový systém upozornení má slúžiť aj na identifikáciu podvodných príspevkov, ktoré sa tvária ako obsah od uznávaných mediálnych značiek a mohli by "podkopávať dôveru v partnerské spravodajské organizácie".
Ďalej je v pláne využívanie nástroja Project Origin, ktorý pripája "digitálny vodoznak" k autentickým obrázkom či videám a umožňuje tak odhaliť ich prípadnú úpravu.
"Dezinformácie sú jedným z veľkých problémov dnešnej doby. Môžu oslabovať demokraciu, vytvárať spory a prekrúcať verejnú diskusiu," uviedol generálny riaditeľ BBC Tony Hall. "Preto je tak dôležité, aby TNI bola úspešná. Má za sebou úctyhodný štart a teší ma, že do boja proti dezinformáciám sa pridávajú ďalšie organizácie. Vo svete rastúcich nezhôd je spoločná práca najlepším spôsobom, ako dosiahnuť výsledky," dodal.
TNI uvádza, že úspešne bojovala s falošnými správami pred poslednými parlamentnými voľbami v Británii a zachytila tiež škodlivé dezinformácie spojené s pandémiou Covidu-19. Členmi skupiny sú okrem už spomínaných organizácií tiež firma Microsoft, kanadská verejnoprávna vysielacia spoločnosť CBC alebo denníky Financial Times a The Wall Street Journal.