Dnes bola však na programe debata s CEO Microsoft AI Mustafom Suleymanom. A od neho sa dalo očakávať, že bude nabádať k masívnemu používaniu nástrojov založených na umelej inteligencii, lebo z toho ide firme, ktorú vedie, biznis. Bolo to tak, ale pred publikom zloženým z kreatívnych mozgov, to robil opatrne.
„Najzvláštnejšia vec na práci v Microsoft AI je, že medzi rokmi 2010 a 2020 nám nič skutočne nefungovalo.“ Vývojári pracovali v prostrediach, ktoré boli podobné hrám, simulovali skutočný svet a ich výsledky neboli uspokojivé. V Microsofte však téme umelej inteligencie stále verili. Úspech im prinieslo viac dát, viac výpočtov a dlhoročná systematická práca. „Mal som veľké šťastie, že som bol dlhé roky priamo v srdci tohto odboru. A až teraz vidíme, že sa nám podarilo niečo magické, neuveriteľné,“ povedal počas debaty na festivale v Cannes.
AI nie je Wikipédia, potrebuje emócie
Suleyman je presvedčený, že v krátkom čase sa im podarí dôveryhodne zabudovať do AI aj emocionálnu a kreatívnu stránku. Je to však zložitejší proces ako systematické vyhodnocovanie dát. „Jedna z prvých vecí, na ktoré som sa zameral, bola, ako zaviesť láskavý tón do odpovedí nášho modelu Copilot. Dosiahnuť, aby uznal, rešpektoval druhú stranu. Aby AI neodpovedala len ako nejaké abstraktné heslo z Wikipédie, ale empaticky.“ Šéf Microsoft AI je dnes presvedčený, že väčšina ľudských emócií sa dá zabudovovať do AI toolov. „Aj v tejto ére AI bude dôležitá intuícia, ktorá nám pomôže lepšie pochopiť súvislosti, dáta, rozšíriť parametre." Obrana marketérov pred AI a neustále vyzdvihovanie kreativity a originality podľa neho vôbec nie je na mieste. „Už sme to zažili veľakrát, keď v histórii prichádzali nové technológie. Báli sme sa kníhtlače, báli sme sa parného pohonu. Viem, že to, čo tvoríme je neuveriteľne silné a nepodobá sa na nič, čo poznáme.. AI nám priniesla obrovské vedomosti, dáva nám syntetizované a kondenzované informácie, ktoré zabalí do zdrojov a citácií, ktoré si následne môžeme overiť. Je to šialené, môžeme sa naučiť čokoľvek nám len napadne."
Humanistická superinteligencia
CEO Microsoft AI, pod ktorú patrí aplikácia Copilot, je presvedčený, že pod vplyvom AI sa výrazne zmenilo hracie pole. Každý z nás má rovnaké nástroje, príležitosti sa vyrovnávajú, no rozhodujúce budú myšlienky, správne pochopenie prepájania informácií. „Bude čoraz dôležitejšie, aby sme postavili človeka do centra tejto revolúcie. Pretože sú to práve ľudia, ktorých chceme pozdvihnúť, podporiť, zrýchliť. Nechceme iba tvoriť superinteligenciu, ktorá bude prekonávať ľudí vo všetkých zručnostiach. Každý, kto pôsobí vo vývoji umelej inteligencie sa dnes zamýšľa nad týmto konceptom superinteligencie a pýta sa sám seba, čo je náš skutočný cieľ, ako dosiahnuť ideál, aby táto superinteligencia bola humanistická, aby nám slúžila a pracovala pre nás. Áno, chystáme sa masívne zrýchliť produktivitu, no o to viac rastie priestor pre myšlienky.“
Sme na prahu tretej vlny AI
Mustafa Suleyman zdôrazňuje, že doteraz prebehli dve vlny umelej inteligencie. Prvá priniesla špičkové rozpoznávanie, teda modely, ktoré spoznávali na obrázkoch mačky, dokázali prepísať reč. Druhou si prechádzame teraz, tá výrazne zlepšila generovanie obrázkov, zvuku, textu. „Tretia vlna bude o schopnosti generovať predpovede v každom časovom kroku v sekvencii presne pomocou kódu, textu, obrázkov alebo zvuku interakciou s AI alebo s človekom.“ Realitu uvidíme v priebehu dvoch či troch rokov. AI bude podľa neho pracovať na skutočnom spúšťaní akcií, projektov, plánov. Revolúcia môže byť tiež príležitosťou pre menej technicky zdatných ľudí, pretože počítače budú hovoriť prirodzeným jazykom, nebude treba generovať kódy. „Vstupná bariéra je nižšie ako kedykoľvek predtým. Naozaj, dnes už neexistuje ospravedlnenie, aby sme tieto modely nepoužívali v každodennom pracovnom postupe. Je to rovnaké, ako keď sme v minulosti začali robiť s Photoshopom či InDesignom alebo s akýmkoľvek iným nástrojom. Jednoducho, žiadne ospravedlnenie nie je. Je čas naučiť sa tieto nástroje, prispôsobiť si ich a robiť s nimi.“