Umelá inteligencia je fenoménom posledných mesiacov a rokov. Vnímate, že sa čoraz viac uplatňuje aj v segmente finančných technológií?
Rozhodne áno. A začínajú jej rozumieť ľudia naprieč všetkými generáciami – od môjho malého 11-ročného syna až po moju mamu, ktorá je na dôchodku. Vo finančnom priestore sú už dnes tieto technológie využívané úplne bežne. Ľudia majú nainštalované rôzne služby a často sa o nich medzi sebou rozprávajú. Takže či už to zoberiem z profesionálneho, alebo používateľského hľadiska, umelá inteligencia sa vo fintechu stáva mainstreamom a spoločnosť naskakuje do jej pozitívneho využívania.
Expertka na finančné technológie Neha Mehta, ktorá bola medzi hlavnými spíkrami nedávnej konferencie Finweek 2025 v Bratislave, tvrdí, že AI v Singapure už dnes rozhoduje o tom, či vám banka poskytne úver či hypotéku, prípadne s akým úrokom. Využívajú sa tieto technológie aj v našich bankách?
Určite áno, konkrétne napríklad v oblasti, ktorá sa nazýva credit scoring, teda úverové skóre. Banky majú k dispozícii mnoho informácií, ktoré im odovzdávame či už ako bežní ľudia, alebo ako firmy. Vedia o nás skutočne veľa, o našom cash flow, spotrebiteľskom správaní a podobne. AI tomu celému dáva rámec a akceleráciu, na základe všetkých údajov vyhodnocuje predikcie. A práve úverové skóre vypracované umelou inteligenciou sa postupne zavádza už aj u nás. Samozrejme, so Singapurom ako svetovým lídrom v tejto oblasti sa porovnávať nemôžeme, ale vývoj a integrácia do praxe rozhodne prebiehajú i na Slovensku. A nie je to len o posudzovaní klienta. AI sa využíva aj v samotnej tradingovej obchodnej platforme. Z toho potom vznikajú aj isté riziká.
Aké napríklad?
Bohužiaľ, AI dokáže vytvoriť takzvané scamy, teda rôzne podvodné schémy. Aj z tohto dôvodu sme na konferenciu Finweek do Bratislavy pozvali špičkového odborníka z Británie, ktorý pracoval pre viaceré centrálne banky. V Londýne vytvoril špeciálne laboratórium s cieľom identifikovať podvodné schémy. Národné banky si vďaka tomu môžu navzájom zdieľať informácie, keď napríklad zachytia nový AI algoritmus, ktorý robí takéto podvody.
Vývoj napreduje veľmi rýchlo. Stíhajú vôbec banky držať s podvodníkmi krok?
Zmeny sa dejú naozaj mimoriadne rýchlo. Trochu mi to pripomína situáciu spred mnohých rokov, keď sme tu mali kryptoboom. Teraz zase v používateľskom svete zažívame AI boom. No a keďže sa do značnej miery pohybujeme v digitálnom svete, do hry vstupuje aspekt kybernetickej bezpečnosti. A to je problém, na ktorý musia byť pripravení aj regulátori. Tí pritom majú chrániť obidve strany, spotrebiteľa aj poskytovateľa finančných služieb – ale hlavne spotrebiteľa.
Ľudia dobrovoľne odovzdávajú informácie napríklad aj na Facebooku či iných sociálnych sieťach. Môže aj tu hroziť riziko zbierania dát pomocou AI a ich zneužitia?
Určite áno. Na druhej strane tento problém je tu s nami už dlho, rozhodne nejde o nejakú novinku. Informácie o sebe odovzdávame roky, ale ľudia majú tendenciu sprítomniť si hrozbu vždy cez nejakú novú technológiu, ktorou je v tejto chvíli práve AI. Paradoxne, ja osobne ako predstaviteľ segmentu fintech preferujem rozdelenie svojho života na digitálny a offline svet. S tým, že offline by mal tvoriť väčšinu. Digitálny priestor je len nástroj, ktorého úlohou je pomáhať nám v živote....
Zostáva vám 85% na dočítanie.
