Reuters
StoryEditor

Akým vývojom prechádza doprava?

23.03.2021, 13:12
Koronakríza nepochybne urýchli zmeny aj segmente dopravy, ktorá bude vyžadovať čoraz menej klasických vodičov.

V niektorých veľkých mestách ako Dubaj je už dnes samozrejmosťou autonómne metro. A bez strojvedúceho vás odvezú aj vysokorýchlostné vlaky v Číne. Všetky procesy tam riadia počítače, ktoré sú spoľahlivejšie než človek. Prevádzku jedného takéhoto vlaku spustili vlani v januári, tesne pred rozšírením pandémie po planéte. Súprava dosahujúca maximálnu rýchlosť 350 kilometrov za hodinu by počas budúcoročnej zimnej olympiády mala za tri štvrte hodinku prepraviť športovcov – vrátane našej elitnej lyžiarky Petry Vlhovej – z Pekingu do zimného strediska v 175 kilometrov vzdialenej prefektúre Čang-ťia-kchou. Práve tam sa bude odohrávať väčšina disciplín alpského lyžovania.

Podporiť tvorbu pracovných miest v inovatívnych odvetviach sa usiluje aj Európska únia, ktorá práve v koronakríze vidí šancu, ako posilniť svoje pozície v globálnom hospodárskom súperení. Okrem iného sa zameriava aj na segmenty energetiky, automotive a dopravy, ktoré sú navzájom úzko prepojené.

EÚ už nevidí budúcnosť v klasických fosílnych palivách a postupne chce zamestnanosť odkláňať od konvenčných zdrojov energie. Podporuje uzatváranie uhoľných baní po Európe a prekvalifikovanie zamestnancov na moderné profesie. Veľkú časť zo stámiliardového balíka určeného pre pokrízový plán obnovy sa rozhodla investovať do obnoviteľných zdrojov a do rozvoja elektromobility. S týmto cieľom odklepla miliardy eur pre batériový priemysel, z čoho bude ťažiť aj niekoľko slovenských firiem. Ďalšie desiatky miliárd pôjdu do digitalizácie a informačných technológií, ktoré si Únia popri zelenej ekonomike zvolila za svoju prioritu v pokrízovom období.

Niektorí zástupcovia biznisu však v stratégii masívnych investícií verejných peňazí do vybraných odvetví veľký zmysel nevidia. Podľa nich by totiž o budúcnosti ekonomiky aj profesií mal rozhodnúť samotný trh. „Keby EÚ v roku 2000 naliala do podpory internetu 700 miliárd eur a zainvestovala by do každého dot.com startupu, ktorý vtedy existoval, asi by to nedopadlo veľmi dobre. Vnímam tu silnú paralelu. Všetci vieme, že digitalizácia je budúcnosť. Neznamená to však, že treba bezhlavo liať peniaze do všetkého, čo má nálepku digitalizácia. To len pomôže vytvoriť ďalšiu bublinu,“ pripomenul pre HN Samuel Hapák, spoluzakladateľ inovačnej skupiny Vacuum.

01 - Modified: 2024-05-02 22:00:00 - Feat.: - Title: Rysuje sa konečný účet za našu najdrahšiu diaľnicu. Každý kilometer tunela vyjde na 100 miliónov eur 02 - Modified: 2024-05-02 11:50:00 - Feat.: - Title: Stopka pre inváziu čínskych elektromobilov: EÚ by musela uvaliť mimoriadne vysoké clá 03 - Modified: 2024-04-30 22:00:00 - Feat.: - Title: Čo spôsobí ďalšiu pandémiu? Poprední vedci sa zhodli na jednom víruse 04 - Modified: 2024-04-30 07:46:35 - Feat.: - Title: V tomto roku pribudne málo diaľnic, aj tie sú ohrozené. Na severe sú termíny neisté, množia sa problémy 05 - Modified: 2024-04-28 15:11:00 - Feat.: - Title: Vodiči musia na budúci týždeň rátať s obmedzením na D2 do Bratislavy
menuLevel = 2, menuRoute = focus/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
03. máj 2024 05:34