Zástupcovia členských štátov Únie sa dnes zhodli na zmene emisných noriem CO2 pre nové osobné automobily a dodávky. Navrhované zmeny poskytnú automobilkám viac času na splnenie emisných cieľov. Potvrdili to diplomatické zdroje.
Podpora priemyslu
Návrh eurokomisie sa riešil na dnešnom rokovaní takzvaného Coreperu, teda veľvyslancov krajín Únie v Bruseli. O svojej pozícii bude vo štvrtok hlasovať ešte Európsky parlament.
Cieľom návrhu je podporiť európsky automobilový priemysel, ktorý pociťuje vplyv rýchlych technologických zmien a rastúcej konkurencie. Automobilový priemysel zamestnáva zhruba 13 miliónov ľudí a vytvára 14 percent hrubého domáceho produktu v Európskej únii.
Strategický dialóg
Návrh je súčasťou akčného plánu Komisie pre európsky automobilový priemysel, ktorý bol oznámený 5. marca 2025. Nadväzuje na strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu, ktorý začala predsedníčka eurokomisie Ursula von der Leyenová na konci januára a ktorý zahŕňal otvorenú verejnú konzultáciu a diskusie s priemyslom a zainteresovanými stranami s cieľom riešiť najnaliehavejšie výzvy, ktorým toto odvetvie čelí.
"Európska komisia navrhla cielenú zmenu nariadenia, ktorým sa stanovujú výkonnostné emisné normy CO2 pre nové autá a dodávky," uviedla exekutíva Únie na začiatku apríla.
Nová flexibilita znamená spriemerovanie emisných cieľov za trojročné obdobie rokov 2025, 2026 a 2027. "Tento prístup umožňuje výrobcom vyrovnať akékoľvek nadmerné ročné emisie prekonaním cieľa v zostávajúcich rokoch. Táto dodatočná flexibilita pomôže chrániť kapacitu priemyslu investovať do čistého prechodu pri zachovaní cieľa pre rok 2025 a udržanie priemyslu na ceste k ďalšiemu kolu znižovania emisií, "dodala vtedy komisia.