Česi prestávajú chodiť do krčiem. Učarovali im plechovky, ich spotreba raketovo stúpa na úkor čapovaného piva. Informoval o tom portál ihned.cz.
Menej čapovaného
Preto zvyšuje celkovú výrobnú kapacitu. V roku 2019 by mal budejovický pivovar produkovať dva milióny hektolitrov piva, o štvrtinu viac ako teraz.
Viac plechoviek
Pokiaľ ide o plechovky, Budvar je na domácom trhu lídrom. Približne pätinu, teda 20 percent svojej produkcie ponúka v plechovkách a čaká ďalší rast.
Konzumácia piva doma, a nie v krčme, je totiž najnovším trendom, a nielen v Česku, ale aj vo svete. Na domácom trhu k tomu prispeli svojím dielom povinné elektronické pokladnice a zákaz fajčenia v reštauráciách.
Trendy sa menia
"Z národa s tradičnou krčmovou pivnou kultúrou sa stávame skôr krajinou plechovkového piva," skonštatovala riaditeľka Českého zväzu pivovarov a sladovní Martina Ferencová. Jeho spotreba podľa štatistík, ktoré má zväz k dispozícii, vzrástla vlani medziročne takmer o 50 percent.
V priemere každé desiate vypité pivo v Česku je z plechovky. Ako hlavný dôvod obľuby plechoviek sa uvádza to, že sú ľahké a zákazník, na rozdiel od fliaš, nemusí riešiť vracanie prázdnych obalov.
Pivovary reagujú
Na záujem o plechovkové pivo reaguje nielen Budvar, ale aj domáca jednotka, skupina Plzeňský Prazdroj. V plechovkách predáva vyše 10 percent svojej produkcie.
Aj pivovar zo skupiny Heineken - Krušovice - stavil na plechovky. "Jednou z hlavných investícií tohto roku bude nový plnič plechoviek," potvrdila hovorkyňa Heinekenu Jana Austová Pikardová. Tretí rok sa plnia do plechoviek aj pivá značiek Starobrno, Březňák či Zlatopramen.
Skupina Pivovary Staropramen onačila za dve najväčšie oblasti investícií podporu exportu a podporu návštevnosti krčiem v Česku. "Negatívny vplyv regulačných opatrení, na čele so zákazom fajčenia v krčmách a reštauráciách, očakávame aj v prvej polovici tohto roka," poznamenal hovorca Pivovarov Staropramen Pavel Barvík.
Chcú ich dostať späť do krčiem
Podľa Ferencovej môže k "návratu ľudí do krčiem" pomôcť aktivita pivovarov a prevádzkovateľov reštaurácií.
"Či už je to tzv. pivná gastronómia, ponuky pivných špeciálov, stretávanie sa so sladovníkmi v krčmách," vymenúva. Predávať viac piva v krčmách je vec, ktorú si pivovary prirodzene želajú. Marža z fliaš a plechoviek predaných v obchode dosahuje skôr jednociferné čísla, pri čapovanom pive to môžu byť desiatky percent.