Najväčšia japonská automobilka Toyota Motor plánuje do roku 2030 investovať štyri bilióny jenov do rozšírenia ponuky automobilov s čisto elektrickým pohonom. Svoj ročný predaj elektromobilov chce v tomto období zvýšiť na 3,5 milióna, oznámil dnes podľa agentúry Reuters šéf podniku Akio Tojoda.
Prvým modelom nového elektrického radu pomenovaného bZ (beyond zero) je podľa tlačovej správy Toyoty kompaktné vozidlo SUV pod označením bZ4X vyvinuté v spolupráci so Subaru. Jeho výroba začne budúci rok v závode Motomachi v Japonsku a v ponuke pre zákazníkov sa objaví v blízkej dobe.
Tojoda tiež vyhlásil, že luxusná divízia Lexus do roku 2035 prejde na celom svete výhradne na modely s elektrickým pohonom. V Spojených štátoch, Európe a Číne by mal byť tento prechod hotový už do roku 2030.
Popri uvedení nových elektrických modelov Toyota plánuje dosiahnutie uhlíkovej neutrality vo všetkých výrobných závodoch do roku 2035 kombináciou znižovania spotreby energie a rozširovaním používania inovatívnych výrobných technológií.
Toyota v súčasnosti vyrába viac ako 100 modelov s benzínovým, hybridným a plug-in hybridným pohonom alebo s palivovými vodíkovými článkami, ktoré dodáva do 170 krajín sveta.
Elektromobily stále tvoria iba malú časť svetového trhu s automobilmi, ich predaj však rýchlo rastie. Plány rozsiahlych investícií do elektromobility nedávno predstavil napríklad nemecký automobilový koncern Volkswagen, ktorého súčasťou je okrem iného aj česká automobilka Škoda Auto.
Volkswagen vo svojej transformačnej stratégii nazvanej New Auto plánuje, že sa vďaka investíciám a rozvoju stane do roku 2025 lídrom trhu s elektromobilmi. Koncern chce v nasledujúcich piatich rokoch do elektromobility a digitalizácie vložiť 89 miliárd eur, čo predstavuje viac ako polovicu z celkových investícií plánovaných pre toto obdobie.