Dočasný most na cestnej komunikácii prvej triedy I/64 v obci Porúbka v okrese Žilina. FOTO: TASR/Daniel Stehlík
StoryEditor

Kontrolóri auditovali slovenské cesty. V zlom stave je každý druhý most, výstavba diaľníc napreduje pomaly

08.08.2025, 11:15
Autor:
TASRTASR

V období rokov 2021 až 2024 sa opravilo viac ako 500 km ciest prvej triedy, počet úsekov vo veľmi dobrom stave však narástol len o 230 km. Dôvodom je, že iné úseky ciest boli preklasifikované do horšej kategórie, takže ich celkový stav sa nezlepšil.

Každý druhý most na Slovensku je v zlom stave a diaľnice sa stavajú pomaly. Problémom je, že investičný proces pri cestnej infraštruktúre trvá v priemere 14 rokov, čo ohrozuje dokončenie hlavných cestných úsekov. Vyplýva to z auditu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ), ktorý sa zameral na stav ciest, mostov a prínos zrealizovaných projektov na diaľniciach v období rokov 2021 až 2024.

K zlepšeniu došlo v rámci starostlivosti o mosty na cestách prvej triedy, pričom priemerný počet zrekonštruovaných mostov počas kalendárneho roka vzrástol z 11 na 17. Počet mostov na cestách prvej triedy v najhorších stavebno-technických stupňoch sa však oproti roku 2020 zvýšil o 282 na 845 v roku 2024, čo je podľa NKÚ približne každý druhý most.

image

Ráž posunul obchvaty dvoch miest na západe, cesty za 200 miliónov eur dostanú top prioritu

Ku koncu minulého roka tvorilo cestnú sieť 545,7 km diaľnic a 320,2 km rýchlostných ciest, pričom 57,3 km bolo v polovičnom profile. Bez diaľnice či rýchlostnej cesty bolo vlani 29 okresov, najviac na východnom Slovensku. Počas obdobia rokov 2021 až 2024 pribudlo 35 km diaľnic prevažne na úsekoch D1 pri Prešove a Žiline.

Dĺžka siete rýchlostných ciest sa zvýšila o 23 km, tempo výstavby však nie je podľa NKÚ dostatočné. Pri súčasnom priemere necelých 15 km ročne by do roku 2030 pribudlo len 375 km, pritom na splnenie všetkých záväzkov by mala SR do roku 2050 každoročne odovzdať do prevádzky 26 km nových cestných úsekov.

„Úseky, ktoré boli vybudované, prinášajú skrátenie jazdných časov, vyššiu bezpečnosť a plynulosť premávky, no tieto prínosy sa vytrácajú pri nedobudovaných častiach siete. Po skúsenostiach z Považskej Bystrice a Prešova sa dá predpokladať, že získaná časová úspora sa zníži alebo zanikne pri prejazde cez nedobudované úseky. Ide napríklad o obchvat mesta Zvolen, teda spojenie ciest R1 a R2 či úsek D1 Turany - Hubová,“ priblížil predseda kontrolného úradu Ľubomír Andrassy.

Ministerstvo dopravy by malo spolu s rezortom financií vytvoriť podľa neho nástroj, ktorý umožní dlhodobejšie a realistickejšie plánovanie či financovanie veľkých investícií v rámci štátneho rozpočtu. Riešením môže byť vytvorenie viaczdrojového účelového dopravného fondu.

image

Súťaž na výstavbu úseku D3 medzi Čadcou a Oščadnicou sa skončila. Napĺňame prísľub Kysučanom, vyhlásil Ráž

V období rokov 2021 až 2024 sa opravilo viac ako 500 km ciest prvej triedy, počet úsekov vo veľmi dobrom stave však narástol len o 230 km. Dôvodom je, že iné úseky ciest boli preklasifikované do horšej kategórie, takže ich celkový stav sa nezlepšil. Cesty v nevyhovujúcom stave sa skrátili o 144 km, no dĺžka tých v havarijnom stave zostala nezmenená. Každý rok by sa malo obnoviť približne 222 km ciest, pričom na ich obnovu by bolo potrebných viac ako 76 miliónov eur ročne, to by však pokrylo len základnú obnovu v rámci prevádzkovej životnosti.

Najvyšší kontrolný úrad dodal, že investičný dlh Slovenska zvyšuje aj nedostatočná obnova mostov, pričom tie v najhoršom stave môžu zapríčiniť uzavretie alebo zavedenie niekoľkokilometrových obchádzkových trás. V zlom stave je v súčasnosti približne polovica mostov. V prípade ciest prvej triedy je potrebné podľa úradu na cyklickú obnovu každoročne zrekonštruovať 18 mostov.

01 - Modified: 2025-08-01 09:32:23 - Feat.: 1 - Title: Na severe pretrváva pat. Najdrahší diaľničný úsek naráža na námietky konkurencie 02 - Modified: 2025-07-24 22:05:36 - Feat.: 1 - Title: Nabrali cez 200 ľudí a potom prepustili. Známa firma z tunela Višňové chce pre problémy zmeniť smerovanie 03 - Modified: 2025-07-23 21:55:00 - Feat.: 0 - Title: Desiatky ciest, ktoré boli doteraz zadarmo, budú od augusta spoplatnené. Náklady dopravcov raketovo porastú 04 - Modified: 2025-07-23 16:30:37 - Feat.: 1 - Title: Zastavené práce na D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala stáli Slovensko veľa peňazí, kritizuje KDH
01 - Modified: 2025-12-02 14:04:25 - Feat.: - Title: Kmec padol, Drucker hlási prvé závery auditu. Politické väzby na Hlas majú stáť dotácie tri spoločnosti 02 - Modified: 2025-12-01 08:31:04 - Feat.: - Title: Cestári upozorňujú na hmlu a poľadovicu najmä na severe Slovenska 03 - Modified: 2025-11-24 12:25:40 - Feat.: - Title: Kontrolóri zistili porušenia pri prideľovaní dotácií u Kaliňáka, rezort obrany závery odmieta 04 - Modified: 2025-11-19 14:45:00 - Feat.: - Title: Migaľov rezort reaguje na kontrolórov: Prioritou je pre regióny využitie peňazí na kvalitné a funkčné projekty 05 - Modified: 2025-11-18 18:03:18 - Feat.: - Title: Druckerov rezort reaguje na zistenia kontrolórov: Duševné zdravie detí a mladých ľudí považujeme za prioritu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. december 2025 15:52