Keď som bol u vás naposledy na rozhovore, predo mnou sedel váš predchodca pán Sako. Pred sebou mal stratégiu ŽSR, ktorú predkladal rezortu dopravy. Nakoľko ste s ňou stotožnený vy? Podarilo sa vám ju presadiť aj na ministerstve?
Železnice aktualizovali svoj podnikový dokument Stratégia ŽSR. Ako takú sme ju pred troma mesiacmi schválili vo vedení ŽSR a poslali na ministerstvo dopravy na pripomienkovanie. Reflektuje na aktuálne platné európske a národné požiadavky vo vzťahu k železničnej infraštruktúre.
Očakávame, že sa nám počas leta vráti spripomienkovaná alebo odsúhlasená v plnom znení a v tom momente ju dáme schváliť Správnej rade a vtedy bude zverejnená. Je to 130 strán, čiže celkom rozsiahly materiál, ktorý presne opisuje, kde vidí ŽSR rozvoj železníc na Slovensku v horizonte 10, 15 až 20 rokov.
Vyrovnáva sa s našimi úzkymi hrdlami aj s personálnou podvyživenosťou v určitých profesiách. Obsahuje nuansy ako stratégia k ľudským zdrojom a netýka sa len samotnej infraštruktúry.
Pán Sako mal celkom ambiciózne plány, čo sa týka práve personálnych zmien. Hovoril, že si vie predstaviť, že do konca roka prepustí spoločnosť až tisíc zamestnancov. Držíte sa tejto línie aj vy, respektíve prišiel nejaký impulz zhora, že to bolo príliš odvážne?
Bol som prítomný na každej porade vedenia Železníc Slovenskej republiky od augusta 2024. Viem, ako sa tvorila stratégia, a viem aj to, čo mal môj predchodca premyslené a pripravené. Tu konáme v zhode. Ani on sa netajil tým, že počíta s tým a verí, že jeho nástupca bude pokračovať v jeho šľapajach.
Veľká časť vecí, ktoré od pána Saka mediálne zazneli, bola pravdivá a konám veľmi podobne, ako on naznačoval. Čo sa týka sflexibilnenia železníc, je to jedna z priorít, ktoré musíme urobiť, ale zároveň musíme udržať sociálny zmier. Sú to veci, ktoré nám idú jedna proti druhej. Určite sa však nedá prepustiť tisíc ľudí, to by ŽSR skolabovali.
Aké sú teda vaše plány?
Zostáva vám 90% na dočítanie.

