StoryEditor

Nabíjačky pre kamióny v Trnave sa osvedčili. Niektorí dopravcovia si k tomu už prispôsobujú cesty (rozhovor)

26.03.2025, 19:42

V rozhovore s vedúcim produktového tímu e-mobility v ZSE Drive Rastislavom Žemberym sa dozviete:

  • Ako je na tom Slovensko s elektromobilitou.
  • Koľko trvá nabiť auto na nových výkonnejších staniciach, ktoré ZSE otvorilo v minulom roku.
  • Ako sa môžu meniť ceny na verejných nabíjačkách a čo na to môže mať vplyv.
  • Aká je budúcnosť v nákladnej doprave. 

V roku 2024 pribudlo v sieti ZSE Drive 192 nabíjacích bodov, čo je medziročný nárast siete o 45 percent. Vidíme teda, že miest, kde sa dá nabiť elektromobil, pribúda, ako je to však s autami? Vlani sa avizovalo spomalenie dopytu po vozidlách. Pocítili ste to?

Na Slovensku nemôžeme hovoriť o spomalení, keďže predaje elektrických áut sú u nás dlhodobo najnižšie v rámci Európy. Minulý rok pribudlo vyše päťtisíc automobilov, čím sa ich celkový počet dostal na konci roka na počet 15,5 tisíca. Medziročne je to až 50-percentný rast.

Treba však dodať, že Slovensko rastie z veľmi malej bázy a z nej sa rastie relatívne ľahko. Tento rok očakávame podobný rast opäť na úrovni zhruba 50 percent, predaných by teda mohlo byť sedem- až osemtisíc áut. Dopyt bude rásť rýchlejšie, keď sa cena elektromobilov začne vyrovnávať cene áut so spaľovacím motorom, čo sa vlastne už aj deje.

Očakávate v nejakom čase väčší boom?

Rast bude kontinuálny. Treba povedať, že rast na úrovni 50 percent ročne je extrémny. Napriek tomu očakávame, že takéto zvýšenie počtu registrovaných elektromobilov medzi 30 až 50 percentami bude každoročne odteraz najbližších niekoľko rokov.

image

Kto si kúpi elektromobil? Hľadá sa priemerný zákazník budúcnosti, nadšenci už totiž došli

Minulý rok ste otvorili svoje prvé nabíjacie stanice s výkonom 400 kilowattov. Aké sú na to ohlasy?

Ohlasy sú veľmi pozitívne, lebo na trhu sú už vozidlá, ktoré vedia využiť viac než 200 kilowattov výkonu, momentálne sa to blíži až k 300 kilowattom. Treba povedať, že aj 400-kilowattová nabíjačka má dva nabíjacie konektory. Ak sú tam dve autá, tak si výkon delia. 400 kilowattov je momentálne pre nás už štandard na tranzitných ťahoch. Na diaľničných odpočívadlách počítame takisto s takýmito nabíjačkami a vybavujeme nimi aj lokality, ktoré máme na partnerských lokalitách so spoločnosťou Slovnaft.

Čo to znamená pre majiteľov elektrických vozidiel? Za aký čas si tam dobijú svoje auto?

Závisí to predovšetkým od vozidla, lebo nie každé vie využiť takýto výkon naplno. K...

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-02-03 10:10:00 - Feat.: 1 - Title: Počet elektromobilov na Slovensku stúpol o vyše 50 percent. Stále sme však na chvoste 02 - Modified: 2025-01-28 12:27:30 - Feat.: 1 - Title: Trump bude clá používať ako aspekt politického nátlaku, hovorí analytik Reguli 03 - Modified: 2025-01-21 13:00:00 - Feat.: 1 - Title: Slovensko má najlepšiu sieť nabíjačiek v histórii. Kvôli legislatíve hrozí ich vypínanie
01 - Modified: 2025-11-19 15:02:29 - Feat.: - Title: Kampaň, ktorá pomáha. ZSE a VSE spojili sily, aby školám darovali fotovoltiku 02 - Modified: 2025-11-15 10:00:00 - Feat.: - Title: Nákup elektromobilov zelenú firmu nespraví 03 - Modified: 2025-11-04 23:00:00 - Feat.: - Title: Novinky z Kórey majú priniesť do Žiliny nový vietor. V hre je ústup kľúčového modelu aj nafúknutie výroby 04 - Modified: 2025-11-03 16:06:56 - Feat.: - Title: AI prudko zvyšuje spotrebu elektriny v dátových centrách. Kľúčové bude nájsť nové zdroje aj zlepšiť efektivitu 05 - Modified: 2025-10-30 23:00:00 - Feat.: - Title: Šéf Škodovky pre HN varuje pred zákazom spaľovákov. Čas sa kráti, je treba zodpovedať kľúčové otázky
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. december 2025 20:33