StoryEditor

Zistenie HN: Západ Slovenska má najhoršie cesty, no dostáva nejmenej. Vládny audit odhalil pozadie výtlkov

21.08.2024, 19:32
  • Cestári musia narábať na rozdiel od diaľničiarov len s peniazmi, ktoré im dá štát. 
  • Tie však podľa vládneho auditu neprúdia tam, kde ich najviac treba. 
  • Kým biznis so zvodidlami a s bezpečnostnými prvkami zažíva renesanciu, samotné cesty a mosty upadajú. 
  • Výsledky vládneho auditu, ktorý má HN k dispozícii, ukazujú aj na otázniky so sťahovaním Slovenskej správy ciest. 

Zatiaľ čo diaľnice sú na Slovensku v pomerne dobrom stave, to isté sa nedá povedať o cestách prvej triedy. Aj jedny, aj druhé komunikácie pritom spravujú štátne organizácie. Diaľničiari však na rozdiel od cestárov využívajú na udržiavanie svojej siete aj príjmy z mýta, čo je viac než 100 miliónov eur ročne.

Zhruba toľko by podľa investičných plánov potrebovali navyše ročne aj cestári, ak by chceli splniť svoje ciele. Tie však stoja takpovediac na vode a podľa vládneho auditu nie sú ani úplne jasné.

HN majú k dispozícii výsledky kontroly, ktorá sa v rozpočtovke ministerstva dopravy robila v roku 2022. Audítori identifikovali mrhanie financiami, nerovnomernú podporu ciest v jednotlivých regiónoch a kritizovali aj kontroverzné sťahovanie do nových priestorov firmy, v ktorej v minulosti pôsobil Boris Kollár. 

image

Dunaj a Váh robia cestárom problémy. Štát hasí havarijné stavy na dôležitých koridoroch

Asfaltovať nestačilo

Materiál skúma účtovné, ale aj systémové problémy Slovenskej správy ciest a podieľali sa na ňom aj analytici z ministerstva financií. Organizácia mimochodom vznikla v roku 1995 z Riaditeľstva diaľnic.

Neskôr v roku 2005 sa od nej odčlenila Národná diaľničná spoločnosť. Cestári sa vtedy dostali viac na perifériu záujmu. Podľa ľudí z fachu došlo práve v tomto období aj k odbornému vyprázdneniu firmy, čo sa dnes premieta aj do toho, že infraštruktúra v ich správe upadá.

V dlhodobo nevyhovujúcom stave je dnes asi 40 percent ciest prvej triedy. Výrazne znížiť túto bilanciu sa podľa kontrolórov nepodarilo ani po mega investícii do veľkoplo...

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-08-23 12:16:59 - Feat.: 1 - Title: Dunaj a Váh robia cestárom problémy. Štát hasí havarijné stavy na dôležitých koridoroch 02 - Modified: 2024-07-31 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Rozbité „panelky“ ubúdajú. Pozrite sa, kde všade sa ešte drží betón a aké sú plány cestárov 03 - Modified: 2024-07-15 13:15:51 - Feat.: 1 - Title: Štát podpísal zmluvu s Nemcami. Obchvat na západe sa po rekordne dlhom tendrovaní môže stavať
01 - Modified: 2025-12-01 08:31:04 - Feat.: - Title: Cestári upozorňujú na hmlu a poľadovicu najmä na severe Slovenska 02 - Modified: 2025-11-26 08:34:02 - Feat.: - Title: Slovenská správa ciest upozorňuje vodičov na viaceré obmedzenia 03 - Modified: 2025-11-23 07:47:02 - Feat.: - Title: Cestári upozorňujú na snehové záveje a dohľadnosť v niektorých regiónoch 04 - Modified: 2025-11-19 15:03:51 - Feat.: - Title: Vodiča z prípadu dopravnej nehody Borisa Kollára oslobodili spod obžaloby 05 - Modified: 2025-10-31 18:44:33 - Feat.: - Title: Ráž odhaľuje detaily mostného PPP projektu. Firma môže zarobiť 600 miliónov, má to však podmienku
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. december 2025 18:30