StoryEditor

Kvôli polmiliardovému projektu železníc hrozí zbúranie veľkej bytovky v Bratislave. Obyvatelia sa búria

19.08.2024, 00:00
  • Železnice sa chystajú obnoviť koľaje v Bratislave. 
  • V rámci projektu za viac než pol miliardy eur by chceli postaviť aj niekoľko podjazdov či nadjazdov.
  • Tie nahradia dnešné zastaralé priecestia. 
  • Tu sa však rysuje problém. Nové varianty totiž počítajú so zbúraním sedemposchodovej bytovky.

Ranné či večerné kolóny v Bratislave nie sú pre ostrieľaných vodičov žiadnym prekvapením. Sú však miesta, na ktorých sa môžete zdržať prakticky počas celého dňa.

Minister dopravy Jozef Ráž naznačil, že sa uvažuje o novom mieste pre hlavnú železničnú stanicu. VIDEO: TASR

Spravidla ide o cesty, ktoré sa pretínajú so železnicami, a dopravu tu riadia závory alebo signalizácia. Železničiari však plánujú tieto úzke miesta odstrániť a priecestia majú nahradiť podjazdy a nadjazdy. 

image

Železničný projekt stošesťdesiatky pod Tatrami sa komplikuje. Dôvodom je plánovaný štvorpruh pre autá

Práve jedna z týchto nových križovaní neďaleko areálu Istrochemu však vyvoláva vlnu odporu. Kvôli novému premosteniu by totiž štát musel zbúrať sedemposchodovú bytovku, ktorú obýva asi 200 ľudí. „Sme z toho hotoví. Toto nebolo v hre. Všetci máme prerobené byty, niektorí splácajú hypotéky. Kam ma presunú na staré kolená, na perifériu?“ pýta sa rozhorčene obyvateľka Patrícia Kubovská.

HN zisťovali, nakoľko je takýto scenár reálny, či k podobným prípadom došlo už aj v minulosti a ako budú železnice kontroverznú stavbu ďalej riešiť.

Byty z čias Dynamitky

Pozrime sa však najprv na to, ako celá situácia vznikla. Koncom júla zverejnili železnice na portáli envirorezortu takzvanú správu o hodnotení pre zámer za zhruba pol miliardy eur. Ten sa týka modernizácie východnej časti železničného uzla Bratislavy. Jeho súčasťou je aj nové priame cestné prepojenie Vajnorskej a Račianskej ulice. Pôvodný zámer z roku 2022 riešil dve alternatívy, ktoré pri predĺžení spojnice s búraním bytovky ešte nepočítali.

V novom dokumente pribudli k pôvodným variantom tri ďalšie – 3A, 3B a 4. Všetky tri nové možnosti skúmajú novú...

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-08-01 17:34:15 - Feat.: 1 - Title: Odtrhnutý vagón zničil koľaje. Na trati poznačenej tragédiou sa hromadia problémy a vlaky meškajú 02 - Modified: 2024-07-26 11:25:57 - Feat.: 1 - Title: Blamáž s európskymi peniazmi? Česi dostali na železnice 400 miliónov, my len tri. Rážov rezort reaguje 03 - Modified: 2024-07-25 09:26:59 - Feat.: 1 - Title: Pod Tatrami sa rysuje megalomanský projekt s najdrahšími koľajami. Starú trať má nahradiť obchvat a pláž
01 - Modified: 2025-11-10 09:40:00 - Feat.: - Title: Rýchlovlaky do roku 2040? Európa sľubuje revolúciu na koľajniciach, ale my stále čakáme na nástupišti 02 - Modified: 2025-11-01 19:00:01 - Feat.: - Title: Zelenskyj sľubuje pred zimou bezplatné cesty železnicou a ďalšiu pomoc. Na detailoch sa pracuje, odkázal 03 - Modified: 2025-10-16 14:59:22 - Feat.: - Title: Slovenský priemysel dusí konsolidácia, nádych z Nemecka neprichádza. Kríze odoláva iba Beljajevov segment 04 - Modified: 2025-10-16 08:30:36 - Feat.: - Title: Expert na železnice pre HN: Na polovici tratí máme zariadenia, ktoré sú často z doby Františka Jozefa 05 - Modified: 2025-10-15 15:32:05 - Feat.: - Title: Na tratiach sa postupne zavádza systém ETCS, eliminuje riziko zrážky. Je to však finančne náročné, tvrdí ŽSR
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. november 2025 08:28