Zatiaľ čo počty osobných vlakov vlani rástli, nákladná doprava na koľajach zažila zlý rok. FOTO: ZSSK
StoryEditor

Po historickej strate rekordný zisk. Štátny kolos vďačí za slušný výsledok dvom okolnostiam

04.04.2024, 00:00
  • Za dobrým výsledkom železníc sú vyššie dotácie od štátu a lacnejšie energie.
  • Na tratiach jazdilo vlani najviac vlakov. Znamenalo to však aj to, že boli nepresné.
  • Kým osobné vlaky dopravu ťahali, nákladná doprava sa trápila. Štátny dopravca prišiel o veľkého klienta.

Hovorí sa jej aj chrbtová kosť dopravy. Železnica by mala v najbližších rokoch dostať kvôli svojim ekologickým výhodám viac peňazí. Väčšina investícií, stámilióny eur poputujú do modernizácie trate na severe krajiny, začína sa však pracovať aj na iných, doteraz menej populárnych tratiach.

image

Železnice trápi nedostatok zamestnancov. Chýbajú najmä rušňovodiči, nových chce vychovať škola v Martine

Samotná infraštruktúra však nie je jedinou položkou, ktorá v tomto segmente hltá peniaze daňových poplatníkov. V štátnom kolose, ktorý sa stará o koľaje, vstupujú do hry aj materiál, energie či personál.

Železnice Slovenskej republiky nedávno zverejnili svoje výsledky za rok 2023 a vyzerá to tak, že za posledné obdobie majú najzdravšie hospodárenie. Oproti rekordnej strate 78 miliónov eur spred roka im svieti v pluse viac než dvojmiliónová položka. Po šnúre štyroch „červených“ rokov je to ďalší rekord, avšak v pozitívnom smere. 

Lacnejšia elektrina

Na dobrých číslach sa do veľkej miery nepodpísali kroky smerujúce k optimalizácii vo firme. Tá je už dlhšie cieľom kritiky najmä z radov ministerstva financií, ktoré v minulosti zadefinovalo, kde by železničiari dokázali ušetriť.

Za pozitívnym výsledkom je o 40 miliónov vyššia štátna dotácia a zhruba o 60 miliónov eur nižšie náklady na energie, ktoré Železnice Slovenskej republiky nakupovali v roku 2022 veľmi nevýhodne. Vysúťažený dodávateľ elektriny totiž vtedy odstúpil od zmluvy a neskôr aj skrachoval.

Železnice tak museli nakupovať elektrinu na spotovom trhu za oveľa vyššie ceny, ktoré nevedeli preklopiť do zmlúv s dopravcami, takže im predávali trakč...

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-03-28 14:31:51 - Feat.: 1 - Title: Pri Nitre museli pristúpiť k radikálnemu kroku. Teraz železničiarov tlačí ďalší problém: platy 02 - Modified: 2024-03-19 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Na biznis a cestu z „týždňovky“. Linka Bratislava – Košice nemá primárne slúžiť turistom, tvrdí štát 03 - Modified: 2024-03-18 15:41:38 - Feat.: 0 - Title: Šéf Nemocnice Bory: Najväčšie riziko pre Bory je, ak sa tu žiadna nová nemocnica nepostaví
01 - Modified: 2025-12-01 12:25:20 - Feat.: - Title: Počas kontroly koľají v Štrbe prišiel o život zamestnanec slovenských železníc 02 - Modified: 2025-11-26 19:02:42 - Feat.: - Title: Riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik sa vzdal funkcie, má byť ministrom dopravy v Česku 03 - Modified: 2025-11-23 14:09:14 - Feat.: - Title: Meškania vlakov sú dôsledkom výluk a počasia. Situácia sa stabilizuje, ubezpečujú železnice 04 - Modified: 2025-11-21 07:37:46 - Feat.: - Title: Železnice dokončili opravu koľajiska poškodeného pri zrážke vlakov pri Pezinku 05 - Modified: 2025-11-19 09:03:57 - Feat.: - Title: Na železničnej stanici v Košiciach sa vykoľajil vozeň vlaku
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. december 2025 12:29