Podobne ako sa to udialo v minulosti napríklad s elektrinou či poštovými službami, aj koľaje čaká v najbližších rokoch otváranie trhu. Znamená to, že štát už od decembra nemôže podpísať priamu zmluvu s národným dopravcom a jednotlivé trate bude musieť súťažiť, čo by malo priniesť úspory, ale aj vyšší štandard vo vlakoch.
Ministerstvo dopravy ešte pod záštitou Andreja Doležala preto muselo vypracovať plán, ako budú jednotlivé linky súťažené.
Podľa tohto rozvrhu sa ešte v novembri mali začať tendrovať hneď tri veľmi zaujímavé spojenia. Nočný spoj Zemplín a expres Tatran medzi Bratislavou a Košicami, ako aj rýchlik Vtáčnik, ktorý spája s metropolu s hornou Nitrou.
O súťažiach však do dnešného dňa nepočuť. Podľa rezortu dopravy sa aktuálne pracuje na úprave harmonogramu najmä pre medzištátne linky, ktoré dolaďujú so susednými štátmi.
„Keďže sa na ich území končia zmluvy skôr, ako je to u nás, kde je to rok 2030, musíme sa tomu prispôsobiť a zohľadniť termíny súťaží aj pre ostatné linky,“ povedala hovorkyňa ministerstva Petra Poláčiková.
Polovica z koláča štátneho dopravcu
Hovorkyňa RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová približuje, že by za tým mohla byť plánovaná súťaž na linku medzi Prahou a Žilinou, ktorú na českej strane pripravujú už v tomto roku.
Na slovenskej strane sa plánuje súťažiť o spojenie od hranice po Žilinu, prípadne až do Košíc. „Táto iniciatíva by mala prebiehať v spolupráci s Českou republikou,“ povedala ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.