Zatiaľ čo pre Maďarov je nákup lístka na vlak cez automat každodenná vec, u nás majú takúto možnosť len cestujúci v uzavretom systéme v Tatrách či v Prešove. FOTO: TASR/P. Remiaš
StoryEditor

Automaty na lístky mali pripraviť o prácu 700 železničiarov. Za Európou v ich zavádzaní však stále meškáme

16.02.2023, 00:00
  • Automaty ako náhrada personálu v okienkach sa pri našom štátnom dopravcovi skloňujú už dlhšie.
  • Analytici rezortu financií poukázali na to, že by tieto prístroje mohli priniesť vyše 10-miliónovú úsporu.
  • Úradníci vypočítali, že by ich zavedením mohli nahradiť takmer 700 zamestnancov. Železničiari však tvrdia, že to bude nanajvýš pár desiatok.
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Koncept „čo železničná stanica, to pani alebo pán v predajnom okienku“ je už minulosťou. Kamenných predajní, kde si môžete kúpiť lístky na vlak, za posledné roky ubudlo. Podľa auditu z vlaňajška je ich však stále priveľa a pre štátnu akciovku Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá hospodári s peniazmi daňových poplatníkov, je súčasný systém príliš nákladný.

Receptom na zníženie nákladov má byť nákup 151 automatov na predaj cestovných lístkov. Podľa správy ministerstva financií by si na seba stroje zarobili už počas prvého roka a každoročne by potom ušetrili 12 miliónov eur. Nie sú pritom žiadnym unikátom a rozvoj digitálnych platforiem či predaj cez samoobslužné zariadenia je celoeurópskym trendom.

image

Bratislava s električkami zaostáva za Rigou i Ostravou. Zlepšiť čísla môže úplne nová trať na kraji mesta

Kým napríklad maďarská železničná spoločnosť Máv Start predala vlani prostredníctvom automatov 18 percent lístkov, rok predtým to bolo len 12 percent. Cestujúcich u južných susedov na staniciach obslúži viac než 500 takýchto prístrojov. 

U nás ich funguje zatiaľ len niekoľko – v Tatrách či Prešove, kde jazdia vlaky bez výpravcov. Ich podiel na predaji je však zanedbateľný.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 79% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-02-12 23:23:46 - Feat.: 1 - Title: Zadarmo a navždy 02 - Modified: 2023-01-27 15:03:21 - Feat.: 1 - Title: Zistenie HN: Nielen nemocnica Bory. Penta tento rok v Bratislave otvorí aj ďalšie zdravotnícke zariadenie 03 - Modified: 2023-01-19 09:03:57 - Feat.: 1 - Title: Železnice chcú menej zamestnancov na troch tratiach. Ubudnúť majú stovky ľudí
01 - Modified: 2025-05-16 18:50:48 - Feat.: - Title: Vlaková doprava medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou je plne obnovená, hlásia železnice 02 - Modified: 2025-05-14 14:03:25 - Feat.: - Title: Dopravný kolaps. Prasknutý most v Poprade paralyzoval hlavnú trať, vlaky vôbec nepôjdu až do soboty 03 - Modified: 2025-05-12 07:33:48 - Feat.: - Title: Desiatkám tratí hrozí zrušenie. U Ráža sa rokuje najmä o úsekoch, po ktorých vlaky jazdia naprázdno 04 - Modified: 2025-05-07 12:20:02 - Feat.: - Title: Čo si mám ten lístok nakresliť? Ľudia kritizujú slovenské železnice za pád systému, ktorý ľuďom cez zvýšené ceny nanútili 05 - Modified: 2025-05-05 11:50:00 - Feat.: - Title: Lístky na vlak: Pri kúpe vo vlaku si priplatíte až trikrát viac ako v pokladniciach
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. máj 2025 06:04