Aktuálny rok poznačilo množstvo faktorov. Po pandémii prišla čipová kríza, problémy v logistike, inflácia... Ako ste sa dokázali s týmito problémami vyrovnať?
Západná Ukrajina, kde sa nachádza väčšina dodávateľov káblových zväzkov, nebola vojnou taká zasiahnutá ako zvyšok. Bol nedostatok týchto komponentov až takým problémom?
V priemernom vozidle sa nachádza päť kilometrov káblov. Pre ich nedostatok stáli výrobné prevádzky Škody zhruba dva mesiace. Urobili ste opatrenia, aby sa problém v budúcnosti nezopakoval?
Predovšetkým bola zasiahnutá výroba elektromobilu Enyaq, kde zväzky zohrávajú dôležitú úlohu. Môžeme ho prirovnať ku krvnému riečisku u človeka. Bez neho auto nevznikne. Táto situácia našťastie trvala len dva mesiace. Som rád, že ide o problém, ktorý je za nami. Dlhoročná stratégia dodávateľov bola centralizovať sa a využívať výhody z rozsahu. Začiatok vojny alebo covid nám ukázali, že je potrebné riziká diverzifikovať. S oboma nikto nerátal. Prídete o spomínanú výhodu, no musí sa nájsť kompromis. Aj z tohto dôvodu bola časť výroby káblových zväzkov presunutá do Mladej Boleslavi a na iné miesta, kde sme rovnakú činnosť robili v minulosti. Primárne chceme zostať u dodávateľov na Ukrajine a podporiť ich priemysel.
Po modeli Octavia je veľký dopyt, no zároveň sú v jeho prípade aj dlhé dodacie lehoty. Tiež sú spôsobené predchádzajúcim problémom s káblovými zväzkami?
Ide o kombináciu faktorov. Väčšiu úlohu ako káblové zväzky zohral spomínaný požiar u dodávateľa, ktorý zabezpečuje výplň do dverí. Rozdiel v prípade tohto výpadku bol v tom, že tu sme vedeli auto vyrobiť a dodatočne ho skompletizovať. V prípade zväzkov sa to nedalo. Stále však, i keď v podstatne nižšej miere, nemôžeme využiť svoju kapacitu výroby a dopyt zákazníkov pre nedostatok komponentov. Predovšetkým čipov.
Šéf Volkswagenu Bratislava Oliver Grunberg v rozhovore pre HN uviedol, že pre problémy v logistike vyrábajú najmä to, čo im umožňujú dostupné diely. Je to prípad Škody?
Pozitívom, ktoré nás naučila táto situácia, je podstatne ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.