Začali pred rokom, teraz majú na Slovensku 500 taxikárov a 70-tisíc objednávok. Slovenská aplikácia Hopin po tomto úspechu smeruje do Česka. Na včerajšej tlačovej konferencii oznámili ambiciózne plány tvorcovia projektu Martin Baran a Martin Winkler.
Martin Baran (vľavo) patrí medzi tvorcov projektu, Peter Nováčik (vpravo) zabezpečuje marketingové poradenstvo. Snímka: HN/Pavol Funtál
Aj proti Uberu
Prvým z nich je je česká služba Liftago. Ten je voči slovenskej konkurencii skôr skeptický. „Miestny trh je hyperkonkurenčný a Hopin naň prichádza so systémom objednávania vodičov, ktorý sme u nás mali spočiatku tiež, ale nefungoval,“ konštatuje spolumajiteľ Liftaga Ondřej Krátký.
Liftago nefunguje ako jeden elektronický dispečing (hopin), ale ako trhovisko, kde si požiadate ponuky najbližších vodičov počas pár sekúnd a vyberiete si sám – vodič tak ovplyvňuje svoju cenovú ponuku na každú zákazku a môže ich tak akceptovať viac.
Navyše, proti Hopinu bude stáť aj celosvetovo známa spoločnosť Uber. „Nepozeráme sa na konkurentov, ale na skvalitňovanie našich služieb,“ odpovedala na naše otázky Alana Saltzman z komunikačného oddelenia Uberu.
Investori ich nechceli
Jednou z možností, ako zabojuje Hopin o taxíky, sú aj peniaze. Do konca roka totiž od šoférov nebude vyberať žiadne poplatky. Od roku 2016 bude stáť taxikárov využívanie Hopinu 500 korún mesačne a 15 korún za každú zrealizovanú jazdu. V porovnaní s konkurenciou sú poplatky nižšie. „Uber berie šoférom 20 percent, Liftago 13 percent a klasický dispečing od 8-tisíc mesačne,“ tvrdí Winkler.
Na rozbehnutie služby v Česku majú podobný rozpočet ako u nás. Do rozbehnutia firmy na Slovensku investovala Winklerova firma 250-tisíc eur. S takýmto rozpočtom počíta aj v Česku.
Služba Hopin sa pri svojom štarte objavila aj v seriáli Hospodárskych novín Nájdite si biznis s HN. Projekt sa našim investorom síce páčil, no boli skeptickí a vyhýbali sa investícii. Situácia však dopadla inak. Hopin má dnes na Slovensku 500 áut, z ktorých polovica jazdí len pre Hopin. 70-tisíc objednávok, ktoré mesačne v Bratislave vybavia, predstavuje asi 15 percent celého trhu.