Firma cargo-partner vlani na Slovensko po koľajniciach prepravila tisícky kontajnerov z Ďalekého východu. Vojna však teraz zamiešala tovarové toky.
Vaša firma sa okrem iného zaoberá aj prepravou v kontajnerových vlakoch z Číny. Ako tento segment zareagoval na konflikt na Ukrajine?
Na Slovensko sme na týchto vlakoch minulý rok prepravili niekoľkotisíc kontajnerov. Robili sme aj export. Odchody sme mali dvakrát týždenne z oblasti Šanghaja. Z juhu sme z oblasti Šen-čenu jazdili jedenkrát týždenne. Doviezli sme niekoľko tisícov kubíkov zberného carga. Znamená to, že keď máme kubík tovaru, tak ho vieme spárovať tak, aby sme ho preložili do kontajnera, kde je 50 kubíkov ďalšieho tovaru. Vozíme pravidelne aj celokontajnerové zásielky pre klientov, ktorí si niekoľko z nich objednávajú na týždennej báze. Vzhľadom na aktuálny vývoj sme sa však rozhodli v záujme našich zákazníkov vlakovú prepravu pozastaviť.
Môžu vlaky na trase do Ázie naďalej fyzicky jazdiť?
Momentálne sa síce jazdiť dá, ale sú tam reštrikcie zo strany poisťovní. Takmer všetky subjekty už zaviedli war risk surcharge. Poisťovne, letecké spoločnosti a do niektorých teritórií aj námorné spoločnosti. Postihnutá je napríklad oblasť Čierneho mora, ukrajinská Odesa z reťazca vypadla úplne. Tam už tovary nechodia. Má to vplyv aj na rumunskú Konstancu a blízke prístavy. Železnica však jazdí aj cez Bielorusko. To síce nie je zóna vojny, spolu s Ruskom sú to však krajiny, ktoré sú pod embargom a vzťahujú sa na ne reštrikcie. Finančné operácie sú v súčasnosti viac-menej znemožnené.
Kam ste tento tovar presmerovali?
Ak klienti potrebujú tovar dodať veľmi súrne, aktuálne im ponúkame leteckú dopravu. Železničná bola rýchlosťou niečo medzi námornou a leteckou. Keď sa dostanete do problému s dodacím časom, tak to buď dopravíte letecky, prípadne máme ešte námornú službu Adria express, ktorá jazdí cez prístav Koper v Slovinsku. Odtiaľ zberné kontajnery smerujú do nášho dekonsolidačného skladu v Dunajskej Strede. Ten je prepojený s intermodálnym terminálom, čím klient šetrí čas spojený s prepravou kontajnera z terminálu. Z Koperu je, samozrejme, možné kontajnery doviesť aj ťahačmi priamo ku klientom.
Aké prístavy ešte využívate?
Po vode tovar väčšinou vozíme práve cez Koper. Čo sa týka Ďalekého východu, využívame aj taliansk...
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2020-10-12 09:27:19 - Feat.: 0 - Title: Šéf ZSSK Cargo exkluzívne pre HN: Potrebujeme strategického investora
02 - Modified: 2021-07-20 20:55:44 - Feat.: 0 - Title: Vyskladané vlaky ťahajú Cargo do mínusu. Od štátu chce miliónové kompenzácie
03 - Modified: 2021-09-09 09:15:19 - Feat.: 0 - Title: Rušňovodiči sa otáčajú štátu chrbtom. Cargo ich má historicky najmenej
04 - Modified: 2021-11-23 10:21:54 - Feat.: 0 - Title: Železnice nakúpili vysielačky štyrikrát drahšie ako Cargo. Od firmy napojenej na Doležalovu švagrinú
05 - Modified: 2022-02-23 17:24:24 - Feat.: 0 - Title: Šéf ZSSK Cargo pre HN: Očakávame najvyšší zisk v histórii spoločnosti
06 - Modified: 2022-02-23 21:00:41 - Feat.: 0 - Title: Štátne Cargo je po dvoch rokoch strát v rekordnom pluse. Je za tým aj jeden manéver
07 - Modified: 2022-02-24 20:56:43 - Feat.: 0 - Title: Stop z Ukrajiny by Cargo zdecimovalo
01 - Modified: 2025-06-10 07:04:10 - Feat.: - Title: Dámske kupé ZSSK si získalo tisíce žien. Teraz prichádza aj na nové trasy a prináša vyšší komfort
02 - Modified: 2025-06-03 13:15:35 - Feat.: - Title: Prvý z vlakov financovaných z plánu obnovy uviedli do prevádzky
03 - Modified: 2025-05-16 15:47:56 - Feat.: - Title: Medzi Popradom a Vydrníkom obnovili vlakovú dopravu po jednej koľaji, plná prevádzka bude až neskoro večer
04 - Modified: 2025-05-16 06:21:59 - Feat.: - Title: Rušňovodiči v New Jersey od dnešného dňa štrajkujú, ovplyvní to státisíce cestujúcich
05 - Modified: 2025-05-13 09:33:55 - Feat.: - Title: Pre výluku pokračuje dočasné obmedzenie vlakov medzi Košicami a Mukačevom