Keď stlačíte pedál brzdy, spustíte reťazovú reakciu v celom aute. Váš stlačený pedál vytlačí špeciálnu brzdovú kvapalinu cez rúrky ku kolesám, kde následne stlačí brzdové obloženia proti kovovým kotúčom, ktoré sa otáčajú spolu s kolesami. Trenie medzi obložením a kotúčom spomalí koleso a celé auto až do úplného zastavenia.
Účinok sa následne odvíja od toho, akú silu na pedál vyvíjate. Dôležité je vedieť, že pri brzdení sa váha auta presúva dopredu. Preto predné brzdy robia počas spomaľovania väčšinu práce – zvyčajne je to až 70 percent z celkového brzdenia. To je aj dôvod, prečo sa predné brzdy opotrebúvajú rýchlejšie ako zadné a výrobcovia na ne kladú podstatne väčší dôraz (sú často väčšie, najmä potom u športových áut).
Aby to všetko nebolo iba na pleciach samotného vodiča, moderné autá už majú celý rad asistenčných systémov, ktoré vám pri kritických manévroch a brzdení pomáhajú. Medzi najzákladnejšie však patrí ABS (Anti-lock Braking System), ktorý zabraňuje zablokovaniu kolies, rovnako ako ESP (Electronic Stability Program) pomáhajúce udržať auto v správnom kurze. Tieto systémy pracujú automaticky a pomáhajú vám brzdiť bezpečnejšie, efektívnejšie.
Technika, ktorá vám ušetrí peniaze
Správne brzdenie je dôležité nielen pre ochranu zdravia posádky a schopnosť včas zastaviť, ale aj z ekonomického pohľadu. Najlepšia technika sa volá progresívne brzdenie, čo znamená, že začnete jemným stlačením pedála a postupne zvyšujete tlak podľa aktuálnej potreby v premávke.
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 82% na dočítanie.
Zostáva vám 82% na dočítanie.